"Silencio armado"

Pòdcast resultat del Treball Fi de Grau d'Andrea Salvatierra

“Procés de creació d'un pòdcast sobre l'impacte del conflicte armat en les dones colombianes”, Treball Fi de Grau d'Andrea Salvatierra -graduada en Comunicació Audiovisual pel Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV)- ha sigut guardonat amb un accèssit en el marc del programa “La UPV amb el desenvolupament humà, la justícia social i la sostenibilitat. V Concurs de Treballs Fi de Grau i Tesines Fi de Màster orientats al desenvolupament humà i la cooperació internacional”.

“Colòmbia és un país al qual em sent connectada, la meua família materna és colombiana”. Així que, “ha sigut una manera d'entendre més la meua família i el context en el qual s'han criat”. Perquè “a Europa no arriba molta informació sobre els conflictes de Llatinoamèrica. A penes saps alguna cosa sobre les parts implicades, molt vagament es comprenen les causes i l'evolució del conflicte”, ha explicat Andrea.

El concurs de la UPV premia el compromís del seu alumnat amb la cooperació internacional al desenvolupament en el marc de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. “Aquest reconeixement ha sigut molt important per a mi perquè confirma que podria ser un tema rellevant. Pensa que quan decideixes contar una història és perquè d'alguna manera t'ha cridat l'atenció, i no sempre a la gent li interessa el mateix que a tu t'interessa”.

Per al treball, tutoritzat pels professors Raúl Terol i Juan Manuel Sanchis, “vaig viatjar a Cali i vaig començar a fer llaços amb diferents dones líders socials que em van posar en contacte amb les dones a les quals després vaig entrevistar”. I és que, “a distància haguera sigut moltíssim més complicat del que ha sigut, no s'haguera portat a la pràctica i hauria quedat només en un projecte audiovisual en fase de preproducció”.

Com sona “Silencio armado”

Fruit del TFG, “Procés de creació d'un pòdcast sobre l'impacte del conflicte armat en les dones colombianes”, va nàixer el pòdcast “Silencio armado”. En el qual “descobriràs les històries darrere de les estadístiques i els titulars a través de  dones que a més de desplaçament, extorsions o atemptats, han sobreviscut a un atac sexual. Com eren les seues vides abans i després que la guerra s'instaurara en els seus propis cossos i com cadascuna d'elles ha aconseguit, a la seua manera, tirar avant”.

El projecte ha obtingut la màxima puntuació en la fase prèvia a la gran final del concurs AudibleLAB. Aquest programa educatiu en col·laboració amb set universitats espanyoles, entre elles la UPV, “té com a objectiu impulsar i acostar la creació sonora als joves universitaris”. Dels set projectes finalistes, un comité professional serà l'encarregat seleccionar un guanyador que obtindrà com a premi una beca de producció per a finançar la sèrie completa, i que entrarà a formar part del catàleg de productes d'Audible Originals.

Segons Andrea, “és el projecte més gran que he dirigit fins ara. És al que més temps i afecte li he dedicat. És una cosa que m'afecta d'una manera personal i que m'agradaria que arribara a molta gent i això crec que també es nota”.

(01/06/2023)