Premi Francisco Coello

Adrián Castelló i Adolfo Molada, tots dos titulats de l'ETSEGCT-UPV, aconsegueixen el primer i segon premi del prestigiós certamen sobre geomàtica

[ 27/04/2018 ]

El treball de fi de màster d'Adrián Castelló, "Design and implementation of an algorithm for automatic cartographic generalization of railways using OSM Vector Data", ha sigut guardonat amb el primer premi del certamen internacional Francisco Coello que convoca l'Escola Politècnica Superior de Jaén.

Castelló, titulat per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica de la Universitat Politècnica de València (ETSEGCT-UPV), ha afirmat, després de conèixer la decisió del jurat, que, per a ell, "és una gran satisfacció personal haver guanyat els denominats Goya de la geomàtica, una convocatòria molt important i de caràcter internacional que, amb el pas dels anys, ha anat incrementant el nombre de participants".

Segons el jurat, el treball d'aquest alumni de la UPV destaca per la innovació en el desenvolupament de mètodes automatitzats per a la generalització cartogràfica, tractant un procés de simplificació de línies per a un mapa d'escales. Com ha explicat Castelló, "per al desenvolupament de l'algorisme, s'ha emprat la teoria d'anàlisi de grafs en combinació amb la potencialitat de les eines d'anàlisi espacial de PostGIS, així com eines pròpies d'anàlisi espacial desenvolupades per a aquesta tesi".

Importància de l'algorisme de desenvolupament en la generalització cartogràfica de ferrocarrils

"L'algorisme", explica Castelló, "és capaç de realitzar tots els procediments de selecció i classificació de línies i estacions de tren de forma completament autònoma, sense dependre de l'ús de determinats atributs que poden o no trobar-se en la cartografia. Els resultats obtinguts mostren que l'algorisme desenvolupat és una eina important que cal tenir en compte en el procés de generalització cartogràfica de ferrocarrils enfocat a les noves tecnologies en el camp de la geomàtica".

Adolfo Molada, segon premi

A més d'Adrián Castelló, el certamen ha guardonat Adolfo Molada, investigador de la UPV, amb el segon premi, pel treball "Tratamiento de datos colorimétricos y espectrales en documentación de arte rupestre. El caso de Cueva Remigia (Castellón)". Per a Molada, es tracta "del reconeixement a tot un any de treball, sense oblidar que a nivell curricular implica una contribució significativa a la meua trajectòria professional".

En l'actualitat, gràcies a una beca del Programa per a la formació de personal investigador (PFI) de la UPV, Molada continua duent a terme la labor iniciada amb el treball premiat, convertit ara en fil conductor de la seua tesi doctoral.

"Reconec que, al principi, el treball va ser tot un repte personal. Suposava adquirir habilitats i competències en colorimetria, un camp totalment nou per a mi", explica Molada.

Tècniques noves per a la conservació de patrimoni històric

En el seu cas, el jurat del certamen ha valorat la novetat en l?aplicació de les tècniques colorimètriques i espectrals en la conservació de patrimoni històric. Segons l'investigador i professor, "l'ús d'imatges digitals ha suposat un avanç significatiu que facilita l'obtenció de models 3D fotorealistes dels béns culturals. No obstant això, encara queden aspectes que cal resoldre, com ara la determinació correcta del color".

A més, "el problema és que la metodologia emprada en moltes ocasions queda restringida a procediments subjectius, la qual cosa limita els resultats. Per això, amb aquest treball es pretén el registre precís del color mitjançant la caracterització colorimètrica de sensors digitals".

Titulats de l'ETSEGCT-UPV, premiats per segon any consecutiu

El Premi Francisco Coello, organitzat anualment per l'Escola Politècnica Superior de Jaén des de l'any 2000, té un caràcter internacional i s'adreça a titulats que hagen presentat els seus projectes i treballs de fi de grau o de màster sobre temàtiques relacionades amb els camps propis de l'enginyeria geomàtica.

En l'edició del 2018, el jurat ha admès treballs defensats els anys 2015, 2016 i 2017, i ha establit 3 premis, dotats amb 1.500, 1.000 i 500 euros, respectivament. En total, s'hi han presentat 76 treballs, 36 de fi de màster i 40 de fi de grau o carrera, procedents de 22 universitats d'arreu del món. Es tracta del segon any consecutiu que el jurat premia titulats de l?ETSEGCT-UPV.

La figura de Francisco Coello

Francisco Coello de Portugal y Quesada (1822-1898), cartògraf i militar, és considerat com l'introductor de la cartografia moderna a Espanya. L'Atlas de España y sus posesiones de ultramar, que representa una fita en la història de la cartografia espanyola, va ser la seua obra més important. L'any 1876, Coello va fundar la Societat Geogràfica de Madrid, denominada més tard Reial Societat Geogràfica d'Espanya.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom