FINCODA

La UE reconeix la UPV com a institució de referència en l'avaluació i la promoció del talent innovador

[ 29/01/2018 ]

La Unió Europea (UE) ha reconegut la Universitat Politècnica de València (UPV) com a institució de referència en l'avaluació i la promoció del talent innovador, tant d'estudiants universitaris com de professionals dins de l'empresa.

Ho ha fet en el marc del projecte europeu FINCODA, en el qual un equip multidisciplinari de la UPV ha desenvolupat un baròmetre que permet analitzar els cinc components fonamentals de la competència de la innovació en les persones: la creativitat, el pensament crític, la iniciativa, la capacitat de treballar en equip i la de treballar en xarxa.

Conèixer el talent i establir estratègies per a potenciar-lo

Juan Antonio Marín García, investigador del grup EIQE-IAMA (d'innovació per a la millora de l'aprenentatge actiu) i membre del Departament d'Organització d'Empreses de la UPV, indica que "aquestes són qualitats cada vegada més valorades per les empreses. Amb aquesta eina, podem conèixer el talent innovador i establir estratègies que permeten potenciar-lo, la qual cosa redundarà en un major rendiment individual i uns millors resultats, tant acadèmics com productius, en el cas de l'empresa".

Juntament amb ell, ha treballat en el projecte el professorat de la UPV: Mª Ángeles Andreu Andrés, Lorena Atarés Huerta, Lourdes Aznar Mas, Amparo García Carbonell, Fernando González Ladrón de Guevara, Begoña Montero Fleta, Mª José Pérez Peñalver i Frances Irene Watts.

Com explica Marín, cadascun dels cinc components analitzats té associats, al seu torn, uns comportaments: "El nostre baròmetre permet analitzar fins a 34 de diferents, de forma piramidal. Segons el resultat, podem saber cap a on és millor enfocar les nostres estratègies. Sempre, amb un objectiu: millorar els punts febles i potenciar el talent innovador".

Qui avalua?

El FINCODA Innovation Barometer permet tant l'autoavaluació d'estudiants, empleats i candidats a un lloc de treball (de manera que cadascun puga descobrir les seues fortaleses i febleses en matèria d'innovació), com que siguen altres persones les que duguen a terme l'anàlisi.

"És el que es coneix com a avaluació d'experts o avaluació de 360º", indica Marín, que afig que "en l'àmbit educatiu, l'avaluació la pot fer un company/a o un professor/a, i en l'empresa, els companys, el supervisor/a, el/la cap de recursos humans, etc.".

El baròmetre estableix diferents nivells, que van des d'un "no demostrat" fins a "excel·lent" en un determinat comportament, i proporciona a la persona avaluada propostes de millora. A més, permet també conèixer el nivell de cadascun pel que fa a la resta de companys, així com l?evolució al llarg del temps.

Reconeixement de la UE

El projecte FINCODA ha sigut reconegut per la UE (vegeu la pàg. 33 del document) com a exemple per a encoratjar el necessari desenvolupament de competències específiques i d'innovació en l?estudiantat europeu universitari a través dels seus plans d'estudi.

Aquest fet, en paraules de Marín, "situa la UPV al capdavant de les universitats europees com a institució que ja treballa en l'avaluació de les competències transversals a nivell curricular".

Cursos en línia

A més del baròmetre, la pàgina web del projecte ofereix un curs en línia per a millorar la formació del personal avaluador. "L'objectiu d'aquest curs és evitar errors d'interpretació i que tothom compartisca el mateix concepte de competència d'innovació", conclou l'investigador i docent de la UPV.

Un altre dels resultats del projecte és un curs en línia obert i massiu (MOOC), en espanyol i anglès, titulat Com es poden diagnosticar les meues competències en innovació, que permet reflexionar sobre les habilitats i destreses innovadores de cadascun, i concretar un pla d'acció per a millorar-les. La versió espanyola es troba ja en la plataforma edX, fundada per l'Institut Tecnològic de Massachussets (MIT) i la Universitat de Harvard.

Socis del projecte

El projecte FINCODA està liderat per la Turku University of Applied Sciences (Finlàndia). Juntament amb la UPV, hi han participat també les multinacionals espanyoles Celestica-Espanya i Schneider Electric, a més de la University of Applied Sciences d'Utrecht (Holanda); la Manchester Metropolitan University (Regne Unit); l'Hamburg University of Applied Sciences (Alemanya), i les companyies Elomatic Ltd (Finlàndia), Lactoprot (Alemanya), John Caunt Scientific Ltd (Regne Unit), Carter & Corson Business Psychologists (Regne Unit) i ECDL (Països Baixos).

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom