Economia de l'aigua

Tres recerques de la Universitat Politècnica de València, premiades per la Fundació Aquae entre quasi 50 treballs internacionals

[ 15/12/2017 ]

La Fundació Aquae i la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED) han lliurat els seus premis anuals Càtedra Aquae d'Economia de l'Aigua a les millors recerques realitzades per joves científics. En concret s'han atorgat un guardó i un accésit en tres categories diferents: millor treball final de grau, millor treball final de màster, i millor tesi doctoral.

En total, s'han presentat a aquesta convocatòria una cinquantena d'estudis, procedents d'universitats espanyoles, europees i llatinoamericanes, en la majoria relacionats amb el canvi climàtic. Dels sis guardons, la Universitat Politècnica de València ha acaparat la meitat: un primer premi per a Patricia Cambronero (grau, dotat amb 1.500 euros) i dos accésits, per a Martín Ruiz (màster, 1.000 euros) i Andrea Momblanch (tesi doctoral, 1.500 euros). Totes les recerques han sigut dirigides per membres de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València.

Sistema contra les inundacions a Equador

Patricia Cambronero va dur a terme el seu treball final de grau sobre un sistema de drenatge i de reg eficient per a una finca agrícola en Chone (Equador). La costa equatoriana pateix contínues inundacions que impedeixen el desenvolupament agrícola normal, l'obtenció de collites regulars i rendiments concordes.

Com a solució, Cambronero va proposar una nova tècnica de drenatge i va crear un model digital de l'entorn per a dur a terme el càlcul hidràulic del nou mètode. A més, va analitzar la qualitat de l'aigua i dels sòls, va estudiar els cultius i va presentar unes línies estratègiques. Tot això es va provar amb èxit a una finca agrícola de la zona, i es van btener els beneficis socials esperats.

Nou reg localitzat en el Xúquer

D'altra banda, Martín Ruiz va dur a terme una anàlisi de la implantació del reg localitzat i una comparativa en la campanya de 2016 entre parcel·les de cítrics proveïdes de manera tradicional (amb reg per gravetat) i parcel·les modernitzades. Els resultats extrapolats estimen que els estalvis bruts que es podrien aconseguir amb el nou reg en tota la superfície de cítrics de la Sèquia Real del Xúquer són de 30 hm3/any. A més, aquest canvi podria incrementar la producció de cítrics en 59.000 tones anuals, i generar un augment dels ingressos totals de 9.000 milions d'euros anuals.

Una metodologia simplificada per a la comptabilitat de l'aigua

Finalment, la tesi d'Andrea Momblanch estableix una original metodologia per a la comptabilitat de l'aigua i per a l'avaluació de tres serveis dels ecosistemes relacionats amb l'aigua (servei de producció, servei de purificació en rius i embassaments, i servei de provisió d'hàbitat aquàtic) adaptades a les conques amb escassetat d'aigua com ara la mediterrània. L'estudi simplifica els mètodes actuals, massa limitats, i evita una comptabilitat exhaustiva. A canvi, millora la precisió real i la transparència en la informació sobre la gestió de l'aigua, la qual cosa afavoreix una governança més competent dels recursos.

En la imatge (cortesia de la Fundació Aquae), Sergi Vinardel, Andrea Momblanch (UPV), Elisa Vargas, Patricia Cambronero (UPV) i Martín Ruiz (UPV).

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom