Un gran futur

L'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes celebra el 25 aniversari convertit en un referent internacional de recerca capdavantera

[ 23/11/2017 ]

L'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP) "Eduardo Primo Yúfera", centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), ha celebrat el 25 aniversari, convertit en un referent internacional de la recerca en plantes.

L'acte ha comptat amb la presència del rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora; l'alcalde de València, Joan Ribó; el vicepresident del CSIC, José Ramón Urquijo; el coordinador institucional del CSIC a la Comunitat Valenciana, José Pío Beltrán; i el vicerector de Recerca, Innovació i Transferència de la UPV, José Esteban Capilla, entre altres autoritats.

La principal activitat de l'IBMCP és la recerca per a l'obtenció de plantes amb major productivitat i qualitat, amb propietats d'alt valor afegit per als consumidors, els agricultors i la indústria agroalimentària, i també exemplars més respectuosos amb el medi ambient. En l'àmbit docent, aquest institut imparteix el Màster Universitari en Biotecnologia Molecular i Cel·lular de Plantes i el programa de Doctorat en Biotecnologia de la UPV.

Mil articles científics i 200 tesis doctorals

Durant l'acte, Vicente Pallás, director de l'IBMCP, ha fet un repàs dels assoliments des dels primers articles científics publicats fins als nostres dies. "Hem aconseguit plantes més resistents a la sequera, que responen millor a l'estrès i, en general, a les situacions adverses a les quals s'enfronten. I si parlem de xifres, en aquests 25 anys, hem generat més mil articles científics i 200 tesis doctorals i hem format més de 250 alumnes en el nostre Màster. A més, organitzem també una gran quantitat d'activitats de divulgació científica i comunicació", ha destacat Pallás.

José Pío Beltrán ha assenyalat que "la creació de l'IBMCP va ser un projecte molt especial per a mi. El CSIC em confiava la posada en marxa d'un institut de recerca que, a més, era on desenvoluparia la meua carrera científica en l'època de maduresa. Després de 25 anys he de dir que va valdre la pena, tant pel meu propi treball i el del nucli fundador com pel de molts altres investigadors que s'hi han anat incorporant i els que vindran. L'IBMCP té un gran futur."

Els inicis: compartint edifici amb l'ITQ

L'IBMCP es va crear per un acord entre el CSIC i la Universitat Politècnica de València el 1992 i es va inaugurar oficialment el 1995 pel llavors Príncep d'Astúries, Felipe de Borbó. La recerca del centre va nàixer vinculada al treball que desenvolupava la Unitat de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes de l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments del CSIC, germen de l'IBMCP.

Posteriorment es va decidir separar l'IBMCP del IATA i traslladar la seua ubicació al campus de Vera de la Universitat Politècnica de València, on va arrancar compartint edifici amb l'Institut de Tecnologia Química. Actualment el centre té la seu a la Ciutat Politècnica de la Innovació.

Plantes amb estrès

L'IBMCP s'ha convertit en un centre de referència internacional dedicat a la recerca de les bases reguladores del creixement de les plantes i de les respostes enfront de condicions d'estrès biòtic i abiòtic. La manera d'acció hormonal, els processos de desenvolupament de flors i fruits o la virologia, com també l'estudi de viroides, continuen sent objecte d'estudi de l'IBMCP.

Resulta reveladora la vigència actual de les línies de treball amb les quals van iniciar la seua marxa els investigadors provinents del CSIC en l'IBMCP i també com han evolucionat els abordatges experimentals utilitzats incorporant les disciplines òmiques que permeten un enfocament general dels problemes més enllà de l'anàlisi molecular.

Aquests són alguns dels eixos de l'IBMCP, un centre que es consolida com a referent internacional en la recerca en plantes i els treballs del qual contribueixen a assolir els objectius de la FAO sobre seguretat alimentària i, així, fer front a un dels majors desafiaments als quals ha de respondre la humanitat.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom