Un equip d'investigadors de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), ha desenvolupat una membrana ceràmica que permet la producció d'hidrogen a partir de gas natural de manera més barata i neta que els sistemes emprats fins avui.
Els resultats de la recerca tenen múltiples aplicacions en el camp dels vehicles elèctrics de pila de combustible, així com en la indústria química, ja que amb el nou mètode s'aconsegueix generar hidrogen a partir de gas natural i electricitat en un sol pas i quasi sense pèrdua d'energia.
La implantació de vehicles d'hidrogen, futur de grans marques d'automoció
L'hidrogen és un excel·lent combustible que, per la seua elevada densitat energètica i nul·la emissió de gasos d'efecte hivernacle, és essencial en gran nombre de processos industrials. La seua combinació amb l'oxigen atmosfèric produeix energia i aigua com a únic subproducte, convertint-ho en un dels principals candidats per a substituir als combustibles fòssils com a font d'energia per al sector del transport.
En aquest aspecte, el professor del CSIC i director de la recerca, José Manuel Serra, explica que "el desenvolupament i introducció en el mercat de cotxes híbrids i elèctrics va a permetre en els pròxims anys reduir l'impacte del transport en les emissions de CO2 i, per tant, en l'efecte hivernacle del planeta. El següent pas natural, com demostra l'aposta de grans marques del sector de l'automoció, és la implantació de vehicles d'hidrogen, que tenen major autonomia i un repostaje molt més ràpid que els elèctrics".
Producció a alta pressió de forma distribuïda
Els investigadors de l'ITQ han desenvolupat un reactor de membrana de separació de gasos operat elèctricament que permet la producció endotèrmica d'hidrogen amb una pèrdua d'energia quasi nul·la.
"Les nostres recerques", prossegueix Serra, "demostren que és possible generar hidrogen a pressió en un sol pas amb eficiències altíssimes a partir d'electricitat i gas natural o biogàs i, de manera simultània, separar el CO2 i no emetre-ho a l'atmosfera. El nostre mètode permet que l'hidrogen es puga produir a alta pressió de forma distribuïda, la qual cosa permetria la seua producció en les mateixes gasolineres, comunitats de veïns, garatges o granges".
"En el cas d'utilitzar electricitat de fonts renovables", afig, "el nostre sistema permet que generar hidrogen tinga una petjada de carboni molt baixa. També podem emmagatzemar l'energia renovable en cim de producció en forma d'hidrogen comprimit per al seu ús posterior quan la demanda elèctrica siga major, o com a combustible de vehicles".
Col·laboració amb la Universitat d'Oslo i CoorsTek
El treball dels investigadors de l'ITQ, desenvolupat juntament amb la Universitat d'Oslo i la multinacional nord-americana CoorsTek, possibilitarà que els vehicles amb pila d'hidrogen puguen alimentar-se amb una eficiència energètica i una simplicitat similar a la d'un vehicle elèctric de bateria.
A causa que el gas natural, com a font d'energia primària, té un cost substancialment més baix que l'electricitat, l'hidrogen podria ser un combustible més barat per als automòbils que l'electricitat.
Notícies destacades