Enginyeria metabòlica

L'IBMCP, centre mixt UPV-CSIC, desenvolupa una nova tècnica per a dissenyar aliments amb propietats farmacèutiques

[ 20/09/2017 ]

Un equip d'investigadors de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), ha desenvolupat una nova tècnica d'enginyeria metabòlica que podria permetre dissenyar aliments amb propietats farmacèutiques.

El sistema activa, en plantes d'espècies de Nicotiana, la producció de proantocianidines, compostos bioactius amb efectes importants tant per a la salut de les persones com per a l'agricultura. En concret, es tracta d'un potent antioxidant que elimina els radicals lliures de les cèl·lules.

Els resultats de la investigació, que podria servir per a produir plantes farratgeres que no inflen l'estómac dels animals, s'han publicat a la revista PLoS ONE.

Molt útil per a explotacions ramaderes alimentades amb alfals

José Pío Beltrán, professor de recerca del CSIC, explica que "seria molt útil per als ramaders introduir proantocianidines en plantes com l'alfals, perquè així es podria combatre la malaltia denominada inflament dels pasturatges que sovint produeix un excés de gasos amb efecte d¿hivernacle en l'estómac dels remugants a causa de la fermentació de les proteïnes que conté el farratge. Amb aquesta millora, l'alfals podria augmentar l'eficiència de la conversió de proteïna vegetal en proteïna animal i, per tant, el rendiment de les explotacions ramaderes".

D'altra banda, Luis Cañas, investigador del CSIC en l'IBMCP, indica que "la principal novetat de la investigació és que, en lloc d'emprar les tècniques tradicionals de transferència de gens, que són laborioses i poc eficaces, hem desenvolupat una eina multigènica que permet transferir simultàniament a la planta diverses unitats genètiques assemblades en la mateixa cadena d'ADN".

GoldenBraid 2.0

"Així", prossegueix Cañas, "hem emprat el sistema denominat Golden Braid 2.0, el qual, aplicat en experiments amb les plantes Nicotiana tabacum i Nicotiana benthamiana, ens ha permès comprovar que activa la producció d'antocianines, provoca un color porpra en les fulles infiltrades i també la producció efectiva de proantocianidines".

"La nostra tècnica", conclou Beltrán, "ha permès incorporar en un sol pas quatre gens, millora la capacitat d'integració en la planta, els nivells d'expressió i l'heretabilitat de les propietats en generacions posteriors".

Reducció del percentatge de gasos amb efecte d'hivernacle de producció animal

En l'actualitat, l'alimentació del bestiar s'ha de complementar amb substàncies especials o barrejar-se amb farratge que continga nivells moderats de proantocianidines, a fi d'afavorir-ne la digestibilitat, cosa que representa un cost elevat.

Un alfals ric en proantocianidines milloraria l'eficàcia del sector pecuari i reduiria el percentatge de gasos amb efecte d'hivernacle de producció animal, que constitueixen una font important d'emissió arreu del món.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors