Premis Sapiens 2017

La professora de la UPV María Alpuente, distingida amb el Premi Sapiens Acadèmic per la seua trajectòria docent i investigadora en el camp de la informàtica

[ 10/04/2017 ]
Premis Sapiens 2017

El Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de la Comunitat Valenciana (COEICV) va lliurar el passat 6 d'abril els Premis Sapiens 2017, un dels quals, el de la categoria acadèmica, ha recaigut en la professora de la UPV María Alpuente, del Departament de Sistemes Informàtics i Computació (DSIC) de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica (ETSINF). El premi se li ha atorgat per la destacada trajectòria i contribució docent, investigadora i de transferència en el camp de l'enginyeria informàtica.

Els guardons, que enguany compleixen la dotzena edició, reconeixen el mèrit de professionals; empreses, i administracions públiques i acadèmiques valencianes que abanderen l'excel·lència i el coneixement més capdavanter en el camp de les tecnologies de la informació.

Pionera en el camp de les TIC a la CV

La professora María Alpuente va rebre el Premi Sapiens 2017 en el sopar de gala celebrat en el marc de la Setmana de la Informàtica que organitza anualment el Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de la Comunitat Valenciana (COEICV).

Amb més de 25 anys d'exercici professional, la professora María Alpuente va ser la primera dona que va obtenir una plaça de catedràtica en el camp de les TIC a la Comunitat Valenciana. Des del 1997 és catedràtica de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la UPV, on dirigeix el grup de recerca d'excel·lència ELP de la Generalitat Valenciana, especialitzat en el desenvolupament de mètodes formals industrials aplicats a l'anàlisi, la verificació, la transformació i l'optimació automàtica de programari complex.

En l'àmbit de la recerca, ha liderat més de 30 projectes de recerca competitius finançats amb fons internacionals i nacionals, i ha servit en els comitès editorials i científics de revistes i conferències internacionals de gran rellevància en informàtica.

Al llarg de la seua dilatada trajectòria, ha publicat al voltant de 150 treballs científics en revistes i congressos internacionals indexats del seu àmbit, i els seus treballs han rebut més de 1.500 citacions. També és autora de diversos llibres i volums de recerca publicats per editorials internacionals competitives. Ha dirigit 15 tesis doctorals, quatre de les quals s'han desenvolupat en cotutoria amb universitats estrangeres.

Als 34 anys va ser la investigadora més jove a accedir a una plaça de catedràtica d'universitat a la Universitat Politècnica de València i la primera catedràtica d'universitat de la UPV en l'àrea d'Informàtica.

En matèria de política científica, va ser membre del Comitè Assessor del Camp 6.2 de la CNEAI (Comissió Nacional Avaluadora de l'Activitat Investigadora); coordinadora nacional de l'àrea de Ciències de la Computació i Tecnologia Informàtica de l'ANEP (Agència Nacional d'Avaluació i Prospectiva) en el Ministeri de Ciència i Tecnologia; coordinadora d'avaluació dels programes d'excel·lència de la Comunitat de Madrid en les àrees TIC, aeroespacial i serveis d'alt valor afegit; membre del comitè que va elaborar el programa TIC del Pla nacional 2004-2007 i del grup d'experts que va elaborar el mapa d'excel·lència espanyol en TIC en la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia (FECYT). Ha servit com a experta avaluadora de programes de la UE, l'NSF i altres agències de finançament internacionals. Des del 2015 és membre de la Comissió d'Avaluació de la Recerca (Subcomissió d'Enginyeries i Arquitectura) de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i, des del 2009, és membre del Consell Científic Internacional de la fundació IMDEA-Software.

Els altres Premis Sapiens d'enguany han recaigut en Enrique Colomer, director de negoci del Grup Alfatec (Premi Sapiens Professional), la tecnològica Base10 (Premi Sapiens Empresa), la Universitat d'Alacant (Premi Sapiens Institució Pública) i el portal Ticnegocios.com de la Cambra de Comerç de València (Premi Sapiens Projecte).

Altres guardons

En total, es van lliurar cinc guardons en una gala que va comptar amb l'assistència del diputat de Modernització i Desenvolupament de l'Administració Electrònica de la Diputació de València, Iván Martí; el regidor de l'Ajuntament de València Pere Fuset; el vicerector de Campus i Tecnologia de la Universitat d'Alacant, Rafael Muñoz, i el president de Cambra de València, a més de representants de totes les universitats valencianes, i empreses i professionals del sector.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom