Com un Corvette Stingray

33 alumnes de la UPV presenten el FSUPV-03, un bòlid de geometria arriscada capaç d'accelerar de 0 a 100 km/h en 3,9 segons

[ 27/05/2016 ]
Com un Corvette Stingray

Amb una acceleració similar a la d'un Chevrolet Corvette Stingray, però creat a la Universitat Politècnica de València per alumnes universitaris. Així és el FSUPV-03, el nou cotxe de competició amb què la UPV participarà en Formula Student, el certamen d'automobilisme més important d'Europa en l'àmbit educatiu. Formula Student és un projecte d'enginyeria d'alt rendiment organitzat per la Institution of Mechanical Engineers (Institució d'Enginyers Mecànics) que té el suport de professionals de màxim nivell de la indústria automobilística.

El 2014, després de dos anys treballant en el projecte, un equip de 32 alumnes de la UPV es va convertir en la primera "escuderia" valenciana que participava en les proves. En la temporada de debut, foren els millors rookies al circuit de Hockenheimring, a Alemanya, i el 2015, van aconseguir els millors resultats obtinguts mai per un equip espanyol.

Aerodinàmica més evolucionada

Un any després, l'equip FSUPV Team torna a la pista amb un cotxe diferent, "de geometria arriscada" segons Juan Antonio García Manrique, professor del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials, membre de l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada de la UPV i pare del projecte. I és que una de les novetats d'aquest tercer prototip és l'aerodinàmica, molt més evolucionada i que ha sigut qualificada com a "exuberant".

Gràcies als canvis introduïts, el cotxe és capaç d'accelerar de 0 a 100 km/h en 3,9 segons. "En simulacions, hem aconseguit guanyar fins a 0,8 segons per volta, que és un excel·lent punt de partida abans de l'inici de la temporada. Tot són bones sensacions: el pilot està més còmode en el seu habitacle i el cotxe s'agarra millor en les corbes", explica Javier Catalán, alumne del Grau d'Enginyeria Mecànica i director administratiu del FSUPV Team.

1700 hores de forn

El 95% del vehicle ha sigut dissenyat i construït pels estudiants de la UPV. "Hem passat 1700 hores davant del forn, veient com es coïen les peces. Hem dedicat molt temps i esforç a aquest projecte i estem molt orgullosos", afirma Lucas Mestre, alumne del Màster en Enginyeria Aeronàutica i un dels dos directors tècnics de l'equip. El FSUPV-03 pesa al voltant de 212 kg -una xifra molt similar a dels millors equips alemanys i nord-americans-, i repeteix amb el motor Honda de 600 cc que tan bons resultats obtingué en la temporada 2015.

Per a portar endavant el prototip, els alumnes han tingut l'ajuda de 63 patrocinadors oficials. "Són empreses que cedeixen components, presten equip, inverteixen hores de treball per a solucionar problemes o aporten pressupost. Elles també formen part del projecte", aclareix Arturo Prieto, estudiant del Grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, i codirector tècnic.

En la presentació, el rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, ha insistit també en aquesta part del projecte. "Fer el salt de l'aula al box suposa enfrontar-se a molts inconvenients. Aconseguir el suport de més de 60 empreses dóna una idea de la perseverança i l'actitud d'aquest equip", ha conclòs el rector Mora.

Formula Student UPV i Generació Espontània

El FSUPV Team és una comunitat d'alumnes i titulats integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la Universitat Politècnica de València per a ajudar els seus estudiants més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa de suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

I així, un dels pròxims projectes dels alumnes de Formula Student és crear una escola, un planter de futurs enginyers que puguen anar trencant la mà en l'escuderia universitària. Les pròximes cites estan previstes per a final d'estiu. Del 9 al 14 d'agost, el FSUPV-03 rodarà pel circuit de Hockenheim, a Alemanya, posant a prova totes les destreses adquirides pel nou equip de la Universitat Politècnica de València. Després ho farà a Espanya, a Montmeló, del 24 al 28.

Notícia en UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors