Monitoratge de temperatures

La UPV desenvolupa un sistema que facilita la detecció d'incendis en túnels i assenyala com i on s'hi pot intervenir de manera més eficient

[ 11/04/2016 ]
Monitoratge de temperatures

Un equip d'investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó de la Universitat Politècnica de València (ICITECH-UPV) ha desenvolupat un sistema, format per sensors de fibra òptica i la metodologia necessària per a distribuir-los en túnels, que té com a objectiu facilitar la detecció d'incendis a l'interior del túnel i assenyalar on i com s'hi pot intervenir de manera més efectiva.

Aquest treball, els resultats del qual s'han publicat en les revistes Tunnelling and Underground Space Technology i Fire Safety Journal, suposa una millora significativa en la seguretat d'aquestes infraestructures, a més de reduir tant el temps que romandrien tancades com les pèrdues econòmiques derivades.

Monitoratge per seccions en funció de la temperatura

El mètode creat pels investigadors de la UPV es basa en el monitoratge de les temperatures del túnel per seccions. Ignacio Payá, investigador de l'ICITECH-UPV, assenyala que "d'aquesta manera, podem conèixer l'evolució de la temperatura en cada punt del túnel -informació que no ofereixen els mètodes emprats actualment-, així com els temps d'exposició a la temperatura més alta".

Disminueix costos i facilita una recuperació i una reobertura al trànsit del túnel ràpides

A més d'oferir informació rellevant per als equips de rescat, aquesta metodologia és especialment important per a una "recuperació" ràpida dels túnels i per a reobrir-los al trànsit.

Paula Rinaudo, investigadora també de l'ICITECH-UPV, indica que "una vegada extingit l'incendi, el sistema permet obtenir un diagnòstic exhaustiu sobre la resistència residual del túnel i delimita les zones sobre les quals els enginyers hauran d'actuar perquè aquest estiga operatiu al més prompte possible.

"D'aquesta manera", afig, "es redueix tant la inversió com el temps que calen per a la reparació i, en darrer terme, disminueixen també els dies que el túnel ha de romandre tancat".

Estudi validat al túnel del Virgolo (Bolzano, Itàlia)

Per al desenvolupament del sistema, els investigadors de la UPV s'han basat en l'anàlisi de tècniques de dinàmica de fluids computacional i en mètodes estadístics i d'optimització multiobjectiu.

La metodologia es va validar mitjançant l'aplicació al túnel del Virgolo (Bolzano, Itàlia). Allí, afirma Rinaudo, "vam obtenir temperatures en 16.000 punts de control per a 18 escenaris d'incendi. Posteriorment, vam estudiar fins a 100 configuracions diferents de distribució de sensors".

Durant l'estudi, l'equip va analitzar diferents tipus d'incendis, des d'un que fou provocat per l'accident d'un cotxe fins a un altre que generà un camió cisterna. D'aquesta anàlisi, n'han obtingut una sèrie de pautes aplicables a cada cas concret.

Els sensors de fibra òptica, especialment indicats

Per al sistema desenvolupat, poden utilitzar-se diversos tipus de sensors capaços de mesurar temperatures molt altes. Això no obstant, els investigadors consideren que els sensors de fibra òptica són especialment indicats per a aquest ús.

En aquest sentit, Pedro Calderón (ICITECH-UPV), explica que "els sensors òptics es poden multiplexar, la qual cosa permet disposar diversos sensors en un únic cable, i en simplifica i abarateix la instal·lació. A més, els sensors òptics són immunes a les interferències electromagnètiques, i això permet instal·lar-los en llocs on els convencionals (termoparells) no funcionen, com són els túnels de ferrocarrils electrificats".

Registren temperatures de fins a 1.230 graus centígrads

Aquest tipus de dispositius, que permeten registrar temperatures de fins a 1.230oC, l'ha desenvolupat i patentat un equip multidisciplinari d'investigadors de l'ICITECH-UPV -Paula Rinaudo, Benjamín Torres, Pedro Calderón i Ignacio Payá- i de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (ITEAM-UPV) -Salvador Sales i David Barrera.

El desenvolupament d'aquests treballs l'ha finançat el Ministeri d'Economia i Competitivitat.

Noticia UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors