Tom Hockaday

"El nostre fons d'inversió va començar amb 4 milions i ara en gestionem 300 i creem una empresa cada dos mesos"

[ 04/03/2016 ]
Tom Hockaday

La Universitat Politènica de València (UPV) ha acollit la presentació oficial del fons d'inversió Tech Transfer, una iniciativa impulsada pel Consell Social UPV que disposarà de 6 milions d'euros per a invertir en empreses joves de base tecnològica.

El model està inspirat en Isis Innovation, l'organització sorgida de la Universitat d'Oxford que comercialitza amb gran èxit la recerca i tecnologia, i el director de la qual, Tom Hockaday, ha estat present en l'acte d'inauguració al costat del rector de la UPV, Francisco Mora, i la presidenta del Consell Social, Monica Bragado, entre d'altres.

Mora: "Estem construint un ecosistema emprenedor per a tota la Comunitat Valenciana"

El rector ha destacat durant el seu discurs que Tech Transfer "és un projecte de regió amb el qual no volem fer més forta la UPV, sinó tota una societat. Estem construint un ecosistema innovador per a la Comunitat Valenciana, fixant-nos en qui va per davant de nosaltres".

Hockaday, que ja va visitar la UPV el 2008 per participar en l'Open Innovation que va reunir a València els gurús de les economies basades en el coneixement, ha explicat com la Universitat d'Oxford va apostar el 1987 per crear un instrument financer que permetera generar oportunitats.

"No es tracta simplement d'especular i obtenir beneficis", ha assenyalat Hockaday. "Per descomptat, al gerent li interessa saber que aconseguirà grans rendiments de capital, i al rector, que la seua universitat guanyarà en reputació. Però a l'inversor i al ciutadà els interessa el compromís. Volen veure créixer empreses que tinguen impacte en la societat i que generen futur".

Hockaday: "El meu treball és fascinant"

Després de destacar la rellevància del nou projecte, Hockaday ha incidit en el seu enorme potencial: "Nosaltres també començarem amb un fons xicotet, de 4 milions de lliures. Ara gestionem més de 300 milions i creem una empresa cada 2 mesos".

"El meu treball és fascinant", ha afirmat. "Es tracta d'omplir el buit que hi ha entre la universitat, d'una banda, i la indústria i les finances, de l'altra. Al principi, és difícil. Cal aprendre a dir que sí a les oportunitats, perquè allò fàcil, allò que sorgeix espontàniament, és dir que no davant les dificultats".

Clumsy Ninja, el joc que va brindar a la Universitat d'Oxford 35 milions de dòlars per a reinvertir en recerca

Com a exemple de les possibilitats del model, Hockaday ha recordat un dels seus primers treballs: "Va ser amb Clumsy Ninja, el famosíssim joc de l'aprenent d'arts marcials per a mòbils. El 2014, l'empresa es va vendre al gegant Zynga per més de 500 milions de dòlars. A la Universitat d'Oxford, li va correspondre un dividend de 35 milions, que reinvirtí en recerca. No hi ha dubte que el cicle acaba beneficiant la universitat".

A més, ha prosseguit el seu director, "els fons llavor com el d'Isis Innovation obtenen grans resultats en termes financers però, sobretot, generen impacte en termes científics i socials. Com hem vist, serveixen per a finançar recerques i canviar el model econòmic d'una regió. Fins i tot han arribat a formar part dels factors productius amb els quals es mesura l'excel·lència de les universitats".

Un sistema senzill, però que necessita paciència

"El nostre sistema és senzill", ha explicat. "Partim d'un investigador que té una idea de gran valor afegit, ha desenvolupat una tecnologia o ha creat un producte que es pot comercialitzar. I, entorn d'ell, Isis Innovation genera un equip: banquers, comptables, advocats..."

"L'objectiu és que l'investigador seguisca sent un investigador i que, pel camí, no es convertisca en un director general. No volem que es perda aquest gran talent per a la ciència i la recerca. De totes maneres, cal tenir paciència. Es necessita temps per a aconseguir èxit en aquest tipus d'inversions. I ho dic com a director del major fons d'inversió del món d'aquest estil, amb l'excepció de la Xina".

"És important ser amable, un fons ha de caure bé a la gent"

Per a donar a conèixer un fons d'aquestes característiques entre els investigadors de la casa, Hockaday ha explicat que, en el seu cas, van començar "visitant a tots els grups de recerca. Comprarem te i galetes i vam anar porta per porta preguntant què podíem fer per ells. És important ser amable. Un fons ha de caure bé a la gent. Si ens acollien malament, no hi tornàvem. Però si ens convidaven a conèixer els seus projectes, ens quedàvem i escoltàvem el que tenien a dir-nos. Tampoc es necessita començar amb cent propostes alhora. Cal fer les coses gradualment".

La importància de la persona

Finalment, Hockaday, malgrat reconèixer les dificultats per a explicar els factors que porten a Isis Innovation a invertir en un projecte a causa de la multitud de factors que hi influeixen, va destacar que "el més important és la persona, aquest investigador, mig científic, mig emprenedor, totalment compromès amb la seua idea. És la seua actitud el que ens convenç. Al final, són sempre les persones. Gent que treballa en la recerca, en el govern, en les empreses inversores. i gaudeix amb el que fa".

Notícia en UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors