HNA - Mutualitat d'Arquitectes

Anne Lacaton imparteix aquesta vesprada a l'aula magna de l'ETSA de la UPV la conferència "Inhabiting freedom of use" (18 hores, accés lliure)

[ 09/02/2016 ]
HNA - Mutualitat d'Arquitectes

Anne Lacaton -sòcia fundadora de l'estudi d'arquitectura francès Lacaton and Vassal, les actuacions de la qual han sigut àmpliament publicades i reconegudes amb múltiples guardons a nivell continental- visitarà avui dimarts la Universitat Politècnica de València (UPV) per a impartir, a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura (ETSA-UPV), la conferència "Inhabiting freedom of use" (habitant la llibertat d'ús), que començarà a les 18 hores a l'aula magna d'aquesta, amb accés lliure fins a completar l'aforament del recinte.

La impossibilitat d'embellir allò que ja de per si té encant

Per a entendre el seu model de treball, bé pot valdre l'anècdota inclosa en el blog La Ciutat Viva, que explica que, el 1996, en ple boom de l'efecte Guggenheim a Bilbao, Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal van rebre l'encàrrec d'embellir una plaça de Bordeus.

Després de visitar el lloc en diverses ocasions i dialogar amb els veïns, es van adonar que estaven davant "una plaça autèntica, que ja tenia encant, qualitat i vida, sense sofisticació supèrflua", en paraules de Lacaton.

Així doncs, els arquitectes van presentar un informe en què asseguraven que "l'embelliment no era possible" i el projecte es va limitar a treballs de manteniment simples i immediats, com canviar la grava del terra, millorar la neteja periòdica, podar els til·lers i modificar lleument algunes circulacions.

Un model relacionat amb la sostenibilitat i l'activisme veïnal

Diuen els crítics que l'arquitectura de Lacaton sorgeix de l'aplicació d'un mètode precís que empra l'observació, la reflexió i l'estudi com a eines bàsiques de disseny. Al llarg de la seua trajectòria, destaquen els projectes que plantegen escenaris neutres que possibiliten el desenvolupament i floriment de la vida quotidiana.

Eva Álvarez, directora de l'Aula d'Empresa HNA, la mutualitat d'arquitectes que organitza la trobada, indica que "és una arquitectura argumentada, lògica, social i allunyada d'allò superflu. Té a veure amb la sostenibilitat i l'activisme veïnal. I pot ser un model per als estudiants i els arquitectes joves".

L'Aula d'Empresa HNA - Mutualitat d'Arquitectes, en marxa des del 2014

La conferència forma part de les activitats empreses per l'Aula d'Empresa HNA - Mutualitat d'Arquitectes, que la UPV va engegar a la fi del 2014. Al desembre, es va programar amb gran èxit la primera xarrada d'aquesta sèrie.

Des de llavors, l'aula ha convidat arquitectes reconeguts per la seua labor professional i acadèmica, amb una comprensió diferent -i a voltes poc usual- del seu treball, i amb un compromís ètic i intel·lectual davant qualsevol actuació sobre un entorn àmpliament compartit.

A través d'aquestes iniciatives, HNA vol reforçar el seu compromís amb els joves arquitectes, acostant enfocaments diversos que amplien el camp professional i humà dels estudiants i titulats recents.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom