Nova enciclopèdia en xarxa

La Universitat Politècnica de València participa en Slidewiki, un projecte europeu a la manera de la Viquipèdia que ofereix continguts educatius a professors i alumnes

[ 19/01/2016 ]
Nova enciclopèdia en xarxa

Posar continguts educatius en xarxa -una nova enciclopèdia educativa en línia- a la lliure disposició tant de professors com d'alumnes d'arreu del món perquè els puguen utilitzar de forma col·laborativa. Aquest és l'objectiu del projecte europeu Slidewiki, entre els socis del qual es troba el Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial (GT-IA) de la Universitat Politècnica de València.

Finançat per la UE a través del programa Horitzó 2020, Slidewiki és liderat per l'institut Fraunhofer d'Alemanya, i té un pressupost de 4 milions d'euros. Junt amb la Universitat Politècnica de València i el centre alemany, hi participen altres 15 socis de 8 països (Alemanya, Grècia, Itàlia, Espanya, Sèrbia, els Països Baixos, el Brasil i el Regne Unit). El projecte ha començat aquest mes i es perllongarà durant els pròxims tres anys.

Segons apunten els socis de Slidewiki, un dels majors obstacles per a la qualitat i l'eficiència de l'educació a Europa és la falta de material educatiu que siga accessible en tot moment, multilingüe i atractiu. "La creació de contingut comprensible en open course ware (OCW) és tediosa i lenta, a més de cara i poc efectiva; per això aquest projecte proposa un sistema obert, de fàcil maneig, adaptat a diferents necessitats -incloses les persones amb discapacitat-, que satisfaça tant educadors com usuaris", apunta Vicent Botti, director del GTI-IA.

Slidewiki consistirà en un repositori de continguts editables -presentacions de temàtiques multidisciplinàries- en el qual podrà participar qualsevol usuari, la qual cosa contribuirà també a millorar aquesta nova enciclopèdia en xarxa. Es podrà traduir a 50 idiomes, modificar i configurar segons les necessitats de l'usuari.

"La plataforma serà similar a la Viquipèdia, però els continguts s'organitzaran per matèries, nivells i idiomes, i inclourà no ja definicions, sinó explicacions detallades que puguen usar-se tant per a la docència com per a l'autoaprenentatge. A més, la plataforma permetrà tests d'avaluació dels continguts, contacte en xarxa entre els col·laboradors i els usuaris, descàrrega de presentacions, etc.", explica Botti. La plataforma serà supervisada per centenars de professors i alumnes en diversos països europeus, a fi que hi haja una millora constant de continguts i de tecnologia que la faça accessible.

Recomanació intel·ligent per als alumnes

En aquest sentit, el GTI-IA s'encarregarà de desenvolupar un sistema de recomanació intel·ligent que aconselle cada alumne en la cerca dels materials més adequats per a la seua formació, tenint en compte les preferències, característiques i necessitats de cada u.

Per a això, el grup de la UPV aplicarà la seua experiència i resultats previs en el desenvolupament d'un sistema que utilitze la teoria de l'argumentació per combinar de forma efectiva tècniques de recomanació col·laboratives, basades en el contingut o el coneixement. Els membres del grup també elaboraran diversos cursos MOOC amb la tecnologia pròpia del projecte.

El grup GTI-IA té més de 30 anys d'experiència i 40 membres entre professors i investigadors. Desenvolupa el seu treball en l'àmbit dels sistemes multiagent, els sistemes intel·ligents, les anàlisis de problemes socioeconòmics i la millora de processos industrials, entre altres línies de recerca.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom