Primera en patents

La Universitat Politècnica de València continua liderant, un any més, la classificació nacional, segons el rànquing de recerca elaborat per la Universitat de Granada

[ 18/01/2016 ]

La Universitat Politècnica de València continua liderant, un any més, la classificació universitària nacional pel que fa al nombre de patents, segons es desprèn del rànquing de recerca de les universitats públiques espanyoles que elabora anualment la Universitat de Granada (UGR), i que s'ha publicat fa poc. A més, la UPV es troba entre les 10 primeres universitats públiques espanyoles, tant en producció (10a) com en productivitat científica (9a) en termes generals.

En el rànquing de producció, destaca, a més, en ajudes per a contractes del Programa nacional de formació de professorat universitari (FPU) -on ocupa el 7è lloc-. Se situa també en el top ten en articles publicats en revistes JCR, projectes d'R+D i tesis doctorals. En el rànquing de productivitat, és la setena universitat espanyola en beques FPU.

El rànquing analitza els criteris següents: articles publicats en revistes indexades en JCR, trams de recerca, projectes d'R+D, tesis doctorals, beques FPU, doctorats amb menció d'excel·lència i patents (tant registrades com explotades), amb dades de l'any 2013 (o les més pròximes disponibles). L'estudi té en compte tant la producció com la productivitat, és a dir, les posicions són ponderades en funció del nombre de professors funcionaris de cada universitat.

Metodologia

Per a l'elaboració, s'assigna a la universitat que obté la puntuació més elevada el valor de 100. A partir d'aquest valor, es calcula la proporció de la resta d'universitats, la qual cosa dóna com resultat una escala que oscil·la entre 0 (valor mínim) i 100 (valor màxim). Aquest és el mateix procediment que empra el famós rànquing de Xangai.

Cal destacar també que un dels punts forts de l'estudi és que a cadascun dels set indicadors analitzats per a obtenir les dades globals s'hi atorga un pes, obtingut d'una mostra representativa de professors espanyols amb experiència investigadora avalada pels criteris analitzats.

Les 10 universitats que més recerca produeixen

Les primeres deu universitats en el rànquing global de producció són la de Barcelona, la Complutense de Madrid, la de Granada, l'Autònoma de Barcelona, la de València, la de Sevilla, l'Autònoma de Madrid, la del País Basc, la Politècnica de Catalunya i la Politècnica de València. En el cas de la productivitat, les deu universitats destacades són la Pompeu Fabra, la Pablo de Olavide, l'Autònoma de Barcelona, la Carlos III, la Politècnica de Catalunya, la Rovira i Virgili, la de Barcelona, l'Autònoma de Madrid, la Politècnica de València i la Miguel Hernández.

Com expliquen els autors del rànquing, Gualberto Buela Casal, Raúl Quevedo Blasco i Alejandro Guillén Riquelme, "les primeres universitats en producció i productivitat a nivell global es mantenen més o menys constants en comparació amb les edicions anteriors, per la qual cosa cal pensar que els seus plans estratègics estan donant resultats positius al llarg del temps."

L'estudi elaborat a la UGR permet comparar els resultats obtinguts amb els d'altres rànquings internacionals. "És cert que aquesta mena de classificacions empren criteris poc relacionats amb la realitat sociocultural d'Espanya. Tot i això, és interessant l'anàlisi de la posició (en el global de producció), en el rànquing UGR, de les universitats destacades en les principals classificacions internacionals", comenten els autors.

Així, en primer lloc, en el rànquing de Xangai del 2014, hi apareixen les universitats següents (totes a partir de la posició 201): Barcelona (en la posició 1), Autònoma de Barcelona (en la posició 4), Autònoma de Madrid (7), València (5), Complutense de Madrid (2), Politècnica de València (10), Granada (3), Pompeu Fabra (22), Politècnica de Catalunya (9), Santiago de Compostel·la (11), País Basc (8) i Saragossa (13). És a dir, de les 12 universitats espanyoles que trobem en el rànquing de Xangai, la gran majoria (un total d'11) estan en les primeres 13 posicions del rànquing UGR.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom