Diabetis de tipus 2

Investigadors de la UPV i l'empresa TSB desenvolupen un nou sistema per a la detecció precoç de la diabetis de tipus 2, a partir de la història clínica electrònica de cada pacient

[ 22/12/2015 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València i l'empresa TSB (Tecnologies per a la Salut i el Benestar), en col·laboració amb el Servei d'Endocrinologia i Nutrició de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, han desenvolupat un sistema de detecció precoç i de predicció personalitzada de la diabetis de tipus 2, a partir de la història clínica electrònica dels pacients.

El mètode, emmarcat dins del projecte europeu MOSAIC, ajudaria els professionals sanitaris a detectar casos de prediabetis i actuar a temps per prevenir l'aparició d'aquesta malaltia. El sistema es troba actualment en fase de proves amb dades retrospectives a l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València i l'Hospital de la Fondazione Salvatore Maugeri, a Pavia (Itàlia).

Més del 90% de diabetis és de tipus 2

Segons apunten des del grup de recerca SABIEN de l'Institut ÍTACA de la UPV, més del 90% de persones amb diabetis tenen un diagnòstic de tipus 2 (DT2), conegut com la diabetis dels adults. L'Organització Mundial de la Salut estima que l'any 2030 hi haurà prop de 550 milions de persones amb aquest diagnòstic.

"Es tracta d'una patologia molt comuna, l'aparició de la qual pot ser retardada, i fins i tot previnguda, si s'actua a temps", explica Antonio Martínez Millana, doctorand a l'Institut ÍTACA de la UPV i cap de projecte a l'empresa TSB.

Actualment no hi ha mecanismes de cribratge per a detectar de forma precoç l'aparició de la DT2. El diagnòstic es posterga fins a la detecció de resultats anòmals en analítiques, i s'enfoca a identificar grups que ja presenten una prevalença significativa de complicacions microvasculars. "Això suggereix que els mètodes actuals no tenen la capacitat de detectar símptomes precoços de la DT2", apunta Martínez Millana.

Models matemàtics i estadístics

El sistema de detecció precoç desenvolupat pels investigadors de la UPV i l'empresa TSB integra models matemàtics i estadístics per a la predicció personalitzada de la patologia a partir de les dades recollides en la història clínica electrònica de cada pacient. Permet l'estratificació contínua i automatitzada de la població en risc de patir diabetis o altres complicacions associades, conjugant en els mateixos models factors com són la nutrició, l'activitat física, etc. de cada pacient amb dades clíniques i biològiques que es consideren actualment en la majoria de les anàlisis.

"El sistema es compon de diversos mòduls i una sèrie d'interfícies web, a les quals poden accedir els diversos agents implicats en el seguiment de pacients, des dels mateixos facultatius fins als gestors del centre hospitalari i els investigadors. Cada pacient identificat amb un risc mitjà-alt és marcat i agrupat en una llista de revisió prioritària, la qual cosa facilita la faena als metges", destaca Martínez Millana.

Cinc eines

Dins de MOSAIC, els investigadors han creat eines diferenciades que permeten, entre altres funcions, conèixer el risc de desenvolupar la DT2 per a cada individu i analitzar així quin segment de la població està en risc de desenvolupar la malaltia. Així mateix, es poden obtenir informes personalitzats per a cada pacient sobre la gestió de les complicacions que haja desenvolupat o podria desenvolupar al llarg del procés clínic.

Els resultats preliminars del sistema es van presentar en la conferència anual de la IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, celebrada a l'agost passat a Milà (Itàlia).

Sobre la DT2

La diabetis de tipus 2 (DT2) es caracteritza per una resistència a l'hormona insulina que, en general, evoluciona cap a una deficiència en aquesta mateixa hormona que es presenta en el moment de les manifestacions clíniques. El diagnòstic de la DT2 sol ocórrer al voltant dels 40 anys, i s'associa comunament amb l'obesitat.

Aquesta malaltia pot passar desapercebuda durant anys, ja que els símptomes de les hiperglucèmies es desenvolupen de forma gradual i no tenen prou entitat per a desencadenar la simptomatologia clàssica del diabètic. No obstant això, aquests pacients sí que corren el risc de desenvolupar complicacions macrovasculars (vessaments cerebrals, isquèmia en extremitats, síndromes cardíaques) i microvasculars (retinopaties, neuropaties, nefropaties o isquèmia a les extremitats). El diagnòstic de la malaltia es basa en determinacions analítiques de glucèmia o hemoglobina glucosilada.

Notícia en UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors