Mètode multicriteri AHP

Investigadors de la UPV taxen a Cristiano Ronaldo en 149 milions d'euros a partir de múltiples variables qualitatives i quantitatives

[ 16/02/2015 ]

Un equip d'investigadors del Grup de Valoració i Decisió Multicriteri de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha taxat Cristiano Ronaldo en 149 milions d'euros. Per a obtenir aquesta xifra, han aplicat el mètode multicriteri AHP (Analytic Hierarchy Process), tenint en compte variables tant esportives -nombre de gols; targetes grogues i roges rebudes, i assistències que el davanter lusità dóna per partit- com qualitatives, vinculades a la capacitat de lideratge que té, l'edat i la contribució al marxandatge del Reial Madrid.

Els investigadors han comparat les característiques de Cristiano Ronaldo amb les de Gareth Bale, Diego Costa i Luis Suárez, tenint en compte, a més, les xifres dels respectius traspassos d'aquests tres futbolistes: 91 milions en el cas del davanter galès (del Totennham al Reial Madrid), 38 milions en el de Diego Costa (de l'Atlètic de Madrid al Chelsea) i 81 milions, en el de Luis Suárez (del Liverpool al FC Barcelona).

Pel que fa a les variables esportives, l'estudi ha considerat les estadístiques dels quatre davanters durant aquesta temporada i la passada, tant en la Lliga BBVA com en la Lliga de Campions. Comparant totes aquestes, Cristiano Ronaldo obté els millors resultats en la mitjana de gols per partit, és el segon en nombre d'assistències per darrere de Bale, i resulta el tercer més amonestat.

Segons apunten els investigadors, aquests estudis resulten d'especial utilitat, ja que permeten no sols calcular el valor del traspàs d'un futbolista, sinó també "seleccionar el millor jugador per a ocupar un lloc concret i millorar la gestió de les plantilles".

Aprendre a taxar futbolistes en edX

Els investigadors de la UPV explicaran la metodologia utilitzada per a la taxació de Cristiano Ronaldo -i altres jugadors- en el curs MOOC Valoració de futbolistes amb el mètode AHP, que començarà a impartir-se el pròxim 24 de febrer en edX, la plataforma de cursos massius oberts en línia més prestigiosa del món, impulsada pel MIT i la Universitat de Harvard. El curs és en línia i gratuït, i la inscripció ja està oberta.

"En el curs, els estudiants aprenen a utilitzar eines que permeten seleccionar d'una forma objectiva el millor jugador per a una posició concreta o estimar el valor del traspàs d'un jugador utilitzant les quantitats pagades per jugadors similars en operacions recents", remarca Jerónimo Aznar, un dels coordinadors del MOOC. Així mateix, com a part pràctica del curs, els alumnes realitzaran la taxació, seguint el mètode AHP, del davanter de l'Atlètic de Madrid, Fernando Torres.

Silva, Mata, Llorente i Soldado

A més d'aquest últim estudi sobre sobre Cristiano Ronaldo, els investigadors de la UPV han treballat també en la valoració d'altres futbolistes, com ara David Silva, que van taxar en 33,5 milions d'euros quan encara militava en el València CF (el traspàs del jugador canari al Manchester City es va tancar posteriorment en 33 milions d'euros).

Juan Mata, taxat en 24 milions quan estava també en el València CF i un any abans del canvi de club; Fernando Llorente, a qui van valorar en 33 milions quan formava part de la plantilla de l'Athletic de Bilbao, i Roberto Soldado, el valor del qual es va situar en 31 milions i va ser traspassat del València CF al Totennham per 30 milions, són més eixemples.

Aplicacions del mètode AHP

AHP (Analytic Hierarchy Process) és un mètode original del profesor Saaty de la Universitat de Pittsburg. És un sistema d'ajuda a la presa de decisions i a la formació de consens, àmpliament utilitzat en el món de l'empresa i les organitzacions en general.

El mètode va ser adaptat a la valoració d'actius pel Grup de Valoració i Decisió Multicriteri de la UPV, camp en el qual treballa des de fa 14 anys. Des de llavors, s'ha aplicat a l'obtenció del valor de diversos tipus d'actius agraris, urbans, ambientals, obres d'art, immobles historicoartístics i empreses, a més del traspàs de futbolistes. En aquests moments, els investigadors treballen en la valoració de patents i marques.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic