Programa EER

Una prestigiosa delegació finlandesa visita la UPV per a llançar l'any de la Regió Europea Emprenedora a la Comunitat Valenciana

[ 13/02/2015 ]
Programa EER

Una prestigiosa delegació finlandesa ha visitat la Universitat Politècnica de València (UPV) en el marc del programa EER (Regió Emprenedora Europea, en les sigles en anglès) de la Comissió Europea, que té per objecte el foment de l'esperit innovador a nivell local en tres zones de la Unió Europea a l'any, i per al 2015 ha elegit la Comunitat Valenciana, Lisboa i Irlanda del Nord.

Entre el grup de visitants, figura per exemple Startup Sauna, una acceleradora d'empreses de la Universitat d'Aalto (Finlàndia) que, en menys de cinc anys, ha aconseguit -a partir d'un equip de mentors excepcional, seleccionat entre el personal emprenedor, inversor i expert de la indústria més brillant de Finlàndia- engegar prop de 150 empreses amb un finançament global de 37 milions de dòlars.

Programa Regió Emprenedora Europea

El programa EER és una iniciativa ambiciosa. Les regions seleccionades, com en aquest cas la Comunitat Valenciana, presenten un pla d'acció que és avaluat al llarg de l'any i que engloba no sols les administracions, sinó també empreses, universitats, clústers, etc. En definitiva, es tracta d'anar creant una xarxa paneuropea que servisca de laboratori d'idees per a l'emprenedoria.

Una de les primeres regions en què es va aplicar el programa va ser Hèlsinki-Uusima, el 2012, motiu pel qual avui dia alguns dels seus principals actors (com és el cas de Startup Sauna) viatgen pel continent compartint pràctiques a través de les quals han obtingut excel·lents resultats.

Juntament amb aquests, han arribat a València representants de la Comissió Europea; el president de la regió d'Hèlsinki-Uusima; membres del consorci publicoprivat Climate KIC; responsables de la Cambra de Comerç d'Hèlsinki, i diverses autoritats locals i directius de les agències de desenvolupament finlandeses Techvilla, Posintra i Novago.

En total, 20 personalitats que han visitat la UPV acompanyades de dos directors generals de la Generalitat Valenciana: Raúl Martín, d'Economia, Emprenedoria i Cooperativisme, i Joaquín Ríos, d'Indústria.

Idees de negoci sorgides a la UPV a la recerca de consolidació i internacionalització

La delegació finlandesa s'ha reunit a la UPV amb uns quants dels principals responsables de les idees de negoci més destacades sorgides de l'alumnat de la institució en els últims anys. Així, representants de Closca, Zank, Pyro, Yeeply, Printable, Kibi Toys, Smile Hunter, Be Roomers i BraveZebra -idees convertides ja en empreses emergents que desenvolupen l'activitat comercial al campus de Vera, als locals cedits per la institució- han tingut l'oportunitat d'explicar el seu model de negoci a la delegació finlandesa, escoltar els seus consells i compartir experiències.

Es tracta d'empreses molt joves, constituïdes entre el 2011 i el 2013 per alumnes de la UPV que han anat superant etapes des dels complicats inicis. Ara són emergents, han aconseguit atraure l'atenció d'importants inversors -PlugandPlay, Iker Marcaide, etc.- i es mouen en un escenari diferent, entre la consolidació i la internacionalització dels seus productes i serveis.

La benedicció d'un fracàs primerenc

Ossi Savolainen, president de la regió d'Hèlsinki-Uusima, ha incidit en aquest fet: "a la UPV veig molt de talent" i ha llançat un missatge d'ànim a totes les persones emprenedores que hi estaven presents: "No cal tenir por al fracàs. A l'Institut Tecnològic de Massachusetts solen dir que una empresa que dura 10 o 12 mesos és una benedicció, perquè permet adquirir experiència i aprendre ràpid dels errors".

El rector de la UPV, Francisco Mora, que també ha assistit a la trobada, ha declarat que l'emprenedoria "és esgotadora, però alhora molt gratificant i, fins a cert punt, addictiva. És la millor manera de transformar un entorn".

"Canviar el paisatge d'una regió com la nostra, castigada per la crisi, a partir de patents i d'empreses derivades és lent i costós. Canviar-ho amb l'actitud emprenedora dels milers de titulats que ixen de les nostres aules cada any és molt més ràpid i efectiu. Només fa falta inocular el virus de l'emprenedoria en la formació dels alumnes", ha conclòs Mora.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic