Premi Nacional d'Arts Plàstiques 2014

El pintor valencià Jordi Teixidor, format a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles de la UPV, guardonat

[ 18/11/2014 ]

El pintor valencià Jordi Teixidor i de Otto (València, 1941) ha sigut guardonat amb el Premi Nacional d'Arts Plàstiques 2014, concedit pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, i dotat amb 30.000 euros.

El jurat -presidit pel director general de Belles Arts i Béns Culturals, Miguel Ángel Recio, i també integrat per Begoña Torres, Immaculada Corcho, Alfonso de la Torre, Isabel Durán, Manuel Fontán, Esther Pizarro, Teresa San Sefundo i Carmen Calvo (guanyadora de la passada edició)- ha premiat Teixidor "per les seues obres, distintives d'un camí únic i difícil en l'art, elegit a consciència i amb independència".

Pròxim a l'art conceptual i elogiador del dubte

"Reivindicador de la pintura" -prossegueix la comissió-, "tret decisiu de la seua obra és la distinció en el seu quefer respecte al nostre context artístic, amb una pràctica, ja des de mitjans dels anys seixanta, pròxima a l'art conceptual o a la sensibilitat minimalista".

"Artista silenciós, amant de la poesia i la filosofia, elogiador del dubte en l'art, va pertànyer al grup Nova Generació, i va avançar els corrents artístics que arribarien durant la Transició. Un creador constant en el seu afany", conclou el jurat.

Format a la UPV entre el 1959 i el 1964

Teixidor, que avui viu al barri madrileny de Malasaña, es va formar artísticament a la Universitat Politècnica de València, entre el 1959 i el 1964, a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles.

El 1966, any en què forma part del grup Nova Generació, promogut pel crític Juan Antonio Aguirre, és nomenat també conservador del Museu d'Art Abstracte de Conca, juntament amb José María Yturralde.

Anys després, el 1973, Teixidor viatja a Nova York, on presta especial atenció a artistes com Barnett Newman, de qui assimilarà l'ús de les barres laterals, Ad Reinhardt i Mark Rothko. Després de participar en la mostra "Espanya: avantguarda artística i realitat social. 1936-1976" de la Biennal de Venècia 1976, s'instal·larà als Estats Units fins al 1981.

Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Madrid des del 2000, la seua obra forma part de col·leccions de museus com el Reina Sofia de Madrid o l'IVAM de València, a més d'haver-se exposat al Guggenheim novaiorquès.

Vuit de les seues obres, pertanyents al Fons d'Art de la UPV

El Fons d'Art de la UPV també inclou diverses obres de l'artista valencià. En concret, són vuit peces, set serigrafies i un quadre pictòric, Dos triangles amb blau (1971), que pot observar-se a la segona planta de l'edifici del Rectorat.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic