Impacte ambiental

La Universitat Politècnica de València, a la qual un 55% de l'alumnat ve ja sense transport motoritzat privat, redactarà un Pla de mobilitat sostenible

La Universitat Politècnica de València, a través de la Unitat de Medi ambient, treballa per al foment de la mobilitat sostenible de la comunitat universitària, intentant reduir l'impacte ambiental provocat pels milers de desplaçaments diaris a la UPV, que generen un flux significatiu d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, contaminació acústica i esgotament de recursos no renovables.

Així, malgrat que les accions dutes a terme fins avui estan generant resultats positius -un 55,46% de l'alumnat de la UPV afirma no haver utilitzat mai el transport motoritzat privat (cotxe o moto particular) per a desplaçar-se a la universitat: fan a peu tot el recorregut (19,73%), amb metro/tramvia (17,92%) i amb bicicleta (12,22%) són les opcions més destacades- l'objectiu actual és disposar d'una sèrie d'indicadors per a avaluar el comportament de la comunitat universitària que permeten dissenyar i implementar noves accions de millora.

Amb aquesta finalitat, a l'inici del present curs, es va dur a terme una enquesta a 31.329 alumnes (sobre un total de 37.955) dels campus de València (27.635), Alcoi (2.239) i Gandia (1.455) a través de l'automatrícula. Es preguntava als estudiants pels hàbits de desplaçament a la UPV del curs anterior, fet pel qual es van alliberar de l'enquesta els alumnes de nou ingrés.

Més de 2.500 alumnes que vénen diàriament amb cotxe sense acompanyant

Malgrat que el balanç de l'enquesta és positiu -tal com indiquen les dades prèviament assenyalades-, continua existint un important marge de millora en què es vol treballar. Així, encara que els alumnes que no utilitzen una forma única de desplaçament (varien segons el dia) usen majoritàriament el metro/tramvia (4.395 de mitjana ponderada), vénen a peu (4.210), amb bicicleta (3.274) o autobús de l'EMT (2.975), l'enquesta destaca que, entre els habituats a una forma exclusiva cada dia, el cotxe com a conductor sense acompanyant és el mitjà preferit (2.582 dels alumnes enquestats arriben a la UPV cada dia d'aquesta manera), xifra que, lògicament, en el futur es pretén reduir.

En aquest sentit, un 16,41% dels alumnes utilitza el cotxe com a conductor sense acompanyant per a venir a la universitat, dels quals la meitat (50,21%) l'utilitza sempre que ve. En el pol oposat, en positiu, es pot destacar que el 55,48% dels alumnes de la UPV que afirmen no haver usat en tot el curs passat el transport motoritzat privat per a venir a la universitat s'amplia fins al 68% si tenim en compte únicament la dada pertanyent al campus d'Alcoi.

Els indicadors obtinguts, base del futur Pla de mobilitat sostenible

Les dades obtingudes en l'enquesta -que es realitzarà en termes similars en els pròxims cursos- serviran de base per a la realització del futur Pla de mobilitat sostenible, que té com a objectiu elaborar aquest curs la Unitat de Medi Ambient.

Aquest objectiu s'emmarca dins del Sistema de gestió ambiental (SGA) implantat a la UPV segons el reglament EMAS, normativa voluntària de la Unió Europea que reconeix a aquelles organitzacions que han implantat un SGA i han adquirit un compromís de millora contínua, verificat mitjançant auditories independents.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant