Millorar el trànsit

Investigadors de la UPV dissenyen un nou sistema per a estimar la densitat de trànsit a les ciutats, amb l'objectiu d'optimar les rutes dels conductors.

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València i la Universitat de Saragossa ha ideat un sistema al laboratori per a estimar la densitat de vehicles que circulen per les ciutats. Aquest desenvolupament tècnic serà de gran utilitat, tant per a les gestores de trànsit com per als mateixos conductors, que podran modificar l'itinerari en temps real davant la proximitat de retencions o embossos.

Aquest sistema es basa en un nou algorisme que, d'acord amb la topologia d'una determinada ciutat i el nombre de missatges sense fil intercanviats entre els vehicles, és capaç d'estimar de forma precisa la densitat del trànsit. L'algorisme proposat i els resultats experimentals han sigut publicats en la revista Sensors.

El sistema està ideat per a automòbils amb dispositius de comunicació sense fil, ja siguen integrats en l'equipament o externs, com pot ser un telèfon intel·ligent connectat al vehicle en qüestió. "L'interessant, pel que fa a treballs anteriors, és que no fa falta cap infraestructura addicional en les vies de comunicacions i que és capaç d'estimar la densitat en temps real de forma dinàmica", apunta Juan Carlos Cano, investigador del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors (DISCA) de la UPV.

Els investigadors han validat el mètode mitjançant simulacions a ciutats com València, Sidney, Roma, Rio de Janeiro, Madrid o San Francisco, estudiant diferents valors com el nombre de carrers i la longitud d'aquests o el total d'interseccions de la seua xarxa viària.

"Per a calcular la densitat de vehicles en un moment donat, el nostre vehicle utilitzarà com a paràmetres el nombre de missatges enviats per altres vehicles propers, i les característiques dels carrers per on circula", apunta Francisco José Martínez, responsable del grup d'investigació iNiT de la Universitat de Saragossa.

La informació oferida pel sistema ajudaria els conductors a saber si hi ha congestió pels voltants del lloc on es circula i si seria recomanable modificar la ruta que tenien pensada per a arribar més ràpid a les destinacions. "D'aquesta forma, el sistema ajudaria a reduir el consum de combustible, el temps al volant i l'estrès dels conductors" afegeix Juan Carlos Cano.

Aquest treball ha sigut possible gràcies al finançament del Ministeri de Ciència i Innovació, de la Fundació Universitària Antonio Gargallo (FUAG), i de la Caja de Ahorros de la Inmaculada (CAI).

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant