El MOOC de la UPV

La Universitat Politècnica de València llança la plataforma UPV[X] de cursos oberts massius en línia.

UPV[X] és el nom de la nova plataforma de formació oberta massiva en línia desenvolupada per la Universitat Politècnica de València. El moviment de cursos en línia oberts i massius (MOOC n'és la sigla en anglès) va nàixer fa a penes un any als EUA, quan la Universitat de Stanford va oferir el primer curs d'aquestes característiques, en el qual es van matricular 160.000 estudiants de 190 països.

Pel que fa a la clàssica formació en línia, els MOOC presenten algunes diferències: per definició són gratuïts i estan oberts a tot aquell que s'hi inscriga, pràcticament sense límit de participants (i, per tant, les tecnologies han d'estar preparades per a donar suport de manera simultània a milers d'usuaris de tot el món). Quant a la metodologia, es tracta d'un model didàctic cooperatiu, on s'espera que els alumnes col·laboren i aporten continguts. En acabar, han de superar un examen tipus test i reben un certificat digital.

Els MOOC es basen en la integració de tecnologies ja existents: el vídeo en xarxa, l'avaluació automàtica a distància i els fòrums de preguntes i respostes moderats pel professorat. És precisament l'ús d'aquesta última eina, unit a la forma en què els usuaris utilitzen avui Internet, el que permet crear comunitats d'alumnes disperses que comparteixen coneixements i experiències, que s'ajuden els uns als altres i que donen a la formació en línia un nou enfocament col·laboratiu que afavoreix l'aprenentatge.

Els dos primers cursos impartits per la Universitat Politècnica de València des d'aquesta nova plataforma són: Cerques en Internet i Valoració de futbolistes, que comencen el dimecres 16 de gener. "Aquest moviment s'ha convertit ja en una nova revolució imparable a la qual s'han incorporat les millors universitats del món, amb la creació de diverses plataformes que comparteixen un objectiu: facilitar l'accés a una formació superior de qualitat, de forma gratuïta, a qualsevol persona amb connexió a Internet", destaca Vicent Botti, vicerector per al Desenvolupament de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de la UPV.

Els MOOC ofereixen importants avantatges, tant per a l'alumne com per al professor. Per a aquests últims, suposa experimentar amb les noves eines que, molt possiblement, revolucionen l'educació a curt i mitjà termini. "A més, els ajuda a aconseguir una reputació digital global, un prestigi internacional que pot repercutir en totes les seues activitats", conclou Botti.

UPV[X] s'emmarca dins del projecte propi Aula Oberta i se suma a l'àmplia oferta d'eines formatives basades en les noves tecnologies que la UPV posa a la disposició dels seus alumnes i professors. Entre altres, es poden citar Polimèdia, un sistema que permet elaborar vídeos formatius de qualitat, de forma ràpida i amb baix cost de producció; Policonnecta, la plataforma d'aules virtuals; Polireunió, l'eina de tutories i consultes en línia, i Videoapunts, un servei que permet gravar, sense assistència, classes magistrals.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant