Comunicacions per a sordcecs

Un equip d'investigadors del campus d'Alcoi de la UPV dissenya un nou sistema que ajuda els sordcecs a comunicar-se i a navegar per Internet.

Un equip d'investigadors del campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València, juntament amb les empreses Innovatec i Indra, ha dissenyat un nou dispositiu per a ajudar les persones sordcegues a comunicar-se i navegar per Internet. Denominat TacTic, el sistema es troba actualment en fase de prototip i es dirigeix fonamentalment a aquelles persones sordcegues que utilitzen el llenguatge Malossi.

"El principal objectiu del projecte era desenvolupar una plataforma de comunicació i d'accés a continguts, tant a través d'Internet com en les activitats de la vida diària, per a persones amb sordceguesa", apunta Juan Navarro, investigador del Grup d'Informàtica Industrial, Comunicacions i Automàtica del campus d'Alcoi de la UPV.

Per això, van idear un sistema d'estimulació tàctil que s'ha implementat sobre un guant i que es basa en el llenguatge Malossi. El guant està dotat amb 26 motors, cadascun representa les lletres de l'abecedari distribuïdes al llarg de la mà segons Malossi, a més d'un teclat, un carregador i diferents mòduls sense fils.

El sistema consta de dues interfícies, una per a accedir a través de l'ordinador i una altra per a telèfons intel·ligents. En tots dos casos, TacTic permet als usuaris equipats amb el guant tàctil navegar per la web, llegir llibres o qualsevol altre tipus d'arxius de text, consultar el correu i comunicar-se a través de Messenger, i fins i tot obtenir una representació tàctil d'imatges i música.

Així mateix, el sistema compta amb un intèrpret virtual que permet a qualsevol usuari comunicar-se amb un altre usuari portador del guant tàctil, possibilitant l'enviament i la recepció de missatges, i un mòdul de reconeixement de veu; també disposa d'un sistema d'ajuda en cas d'emergència, amb geolocalització de l'usuari, que permet enviar un missatge de text a un usuari ja definit advertint de la necessitat d'assistència.

A més, els investigadors han dissenyat també una aplicació per a PC de reproducció de fitxers de vídeo (pel·lícules i sèries de televisió) amb subtítols, que s'envien al guant tàctil de l'usuari.

"Aquesta tecnologia podria ajudar els sordcecs a millorar la relació amb l'exterior. Ara com ara, només es poden comunicar amb persones que coneguen els llenguatges específics que utilitzen les persones amb aquesta discapacitat, i tenen molt limitat l'accés a continguts web", destaca Juan Navarro.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic