Noves propietats de l'or

Investigadors de l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la UPV, mostren noves propietats catalítiques de l'or a temperatura ambient.

Noves propietats de l'or

Investigadors de l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) han mostrat com uns cúmuls d'or molt petits (de 3 a 10 àtoms) poden servir com a catalitzadors de diverses reaccions orgàniques a temperatura ambient, fins i tot si es troben en concentracions de parts per milers de milió. El treball s'ha publicat en la prestigiosa revista Science.

Els catalitzadors són materials que acceleren les reaccions químiques. L'interès actual per l'or com a catalitzador prové del descobriment, fa 25 anys, que nanopartícules d'or podien catalitzar a temperatura ambient la hidrocloració d'acetilè, un compost orgànic amb alt poder inflamable i calorífic i, també, podien accelerar l'oxidació del monòxid de carboni, i convertir-lo en un gas innocu per al medi ambient. Anteriorment, l'or havia sigut considerat com inactiu catalíticament.

Els compostos i les sals d'or tenen activitat catalítica quan es troben en una solució (barreja homogènia de dues substàncies que no reaccionen entre si), la qual cosa ha donat lloc a l'exploració de noves vies per a la síntesi orgànica que aprofiten aquesta activitat. No obstant això, la ubiqüitat que presenten ha intrigat els químics des de fa temps, ja que els catalitzadors d'or es comporten de manera similar independentment de l'estat d'oxidació. El que els investigadors de l'ITQ han demostrat és que la formació eficient de petits cúmuls d'or (de 3 a 10 àtoms), diluïts en suspensió, aconsegueix eficiències catalítiques quasi 5 vegades majors que les que s'havien observat prèviament.

Avelino Corma, professor d'investigació del CSIC a l'Institut de Tecnologia Química, explica que "emprant tècniques d'absorció i emissió d'espectroscòpia ultraviolada-visible i desorció/ionització làser assistida per matriu, hem obtingut resultats que mostren dos tipus de reaccions catalitzades en una solució d'or: la hidratació intermolecular assistida per èsters d'alquins, com l'acetilè emprat en soldadures o en la síntesi del cautxú artificial, i la bromació d'arens, que són emprats com a dissolvents per la indústria química".

Investigacions anteriors ja havien aïllat amb èxit compostos d'or i els havien utilitzat com a catalitzadors en reaccions químiques. No obstant això, el camp de les partícules sub-nanomètriques d'or en la catàlisi romania inexplorat. "Creiem que el nostre treball contribueix a un major enteniment de la química de nanopartícules, i permetrà el desenvolupament de sistemes de catàlisi per or més eficaços", conclou Corma.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant