Pinso per a polps

Investigadors de la Universitat Politècnica de València desenvolupen el primer pinso sec artificial d'Europa per a alimentar els polps criats en captivitat en piscifactories.

Un equip de professors i investigadors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) de la Universitat Politècnica de València ha desenvolupat un pinso sec únic a Europa capaç d'alimentar polps en captivitat. Aquest pinso està destinat a alimentar polps en piscifactories d'una manera més econòmica, la qual cosa permetria incrementar la quantitat d'aquest animal en el mercat.

L'equip d'enginyers de l'ETSEAMN que desenvolupa aquest projecte, coordinat per la professora Ana Tomás i el professor Miguel Jover, de l'Institut de Ciència i Tecnologia Animal, ha creat un pinso sec similar a l'aliment que prenen els peixos, però amb uns ingredients i una textura diferents. Després de diversos anys d'estudi, els investigadors han aconseguit per primera vegada a Europa que els polps mengen i cresquen en captivitat alimentats amb pinso sec.

Fins al moment, només s'havia aconseguit que els polps tastaren l'aliment i que mantingueren el pes, però mai abans havien engreixat menjant pinso sec extrudit. Encara que per ara els polps engreixen a un ritme més baix que quan mengen l'aliment natural, s'ha aconseguit una gran fita en l'alimentació d'aquests animals.

Gràcies a aquest nou pinso sec, en el qual continuen treballant els investigadors per a millorar-ne les propietats, es podran aportar grans beneficis a les empreses d'aqüicultura, a les de fabricació de pinsos i a la societat en general, ja que quan en un futur el pinso es millore i s'arribe a comercialitzar, es podrà trobar en el mercat més quantitat de polp.

Per a dur a terme aquest estudi, l'equip d'investigadors va dissenyar un pinso amb diferents barreges d'ingredients per a poder afavorir l'acceptació per part dels polps, a base de farina de peix, farina de krill, gelatina i d'altres.

En una primera fase, que es va desenvolupar l'any 2009, els polps van ser alimentats amb pinso sec per a peixos. En aquesta fase inicial, els polps van manipular l'aliment, en van menjar una mica, però no els va agradar i no van arribar a engreixar-se. Per això, s'ha dissenyat aquest nou pinso.

Un dels problemes que van trobar els investigadors amb el primer pinso és que el polp el desfeia i l'escampava mentre menjava, amb la qual cosa es perdia gran part de l'aliment en l'aigua. Amb aquest nou pinso, s'ha solucionat el problema. En l'actualitat, s'estan desenvolupant assajos d'adaptació de polps a la mar per a poder dur a terme les futures proves de nutrició en aquest medi.

El polp és un animal que té unes peculiaritats pròpies que el fan molt difícil de criar en piscifactoria. Segons expliquen els experts, són animals extremadament intel·ligents, selectius i amb capacitat d'aprenentatge. Tot això dificulta els estudis realitzats amb polps, ja que es tracta d'animals que detecten el sabor amb tot el seu cos i, si un aliment no els agrada, no el mengen.

Aquest estudi pioner de l'ETSEAMN s'emmarca en el projecte nacional JACUMAR, finançat per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat, de producció de polp, en el qual altres equips centren les investigacions en aspectes com la reproducció o l'alimentació de les larves.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant