Innovació agroalimentària

Un informe del Grup d'Economia Internacional de la UPV destaca l'esforç innovador del sector agroalimentari de la Comunitat Valenciana, superior al de la mitjana de l'economia regional.

El sector agroalimentari de la Comunitat Valenciana realitza un esforç innovador superior a la mitjana de l'economia valenciana, tant en innovació directa com en la induïda, de manera que la idea que es tracta d'un sector poc innovador és totalment errònia. Així ho mostra un estudi sobre les fonts d'innovació en el sector agroalimentari realitzat pel Grup d'Economia Internacional de la Universitat Politècnica de València, en col·laboració amb la Fundació IVIFA.

Coordinat pel catedràtic de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) de la UPV, José M. García Álvarez-Coque, l'informe destaca especialment la capacitat del sector d'induir innovació a la mateixa comunitat autònoma, en comparació amb el conjunt de l'economia valenciana.

Aquests resultats se sustenten fonamentalment en la indústria de l'alimentació i les begudes, que realitza un esforç innovador superior (5,58% sobre el valor afegit) tant a la resta de sectors tradicionals (3,35%) com a sectors que sempre s'han associat a una major intensitat d'innovació, per exemple, la indústria de manufactures. Destaca, a més, com el sector que més arrossegament tecnològic té en el propi territori, fins i tot major al que generen els sectors basats en les ciències.

De l'estudi se'n deriva encara una altra dada de rellevància especial: una comparació entre el sector de la indústria de l'alimentació i les begudes de la Comunitat Valenciana i el d'algunes economies desenvolupades situa la valenciana en un nivell superior en intensitat d'R+D al d'altres economies mediterrànies, inclosa la mitjana espanyola.

Enfront de la intensitat en R+D de la indústria alimentària, els resultats no són tan encoratjadors per al sector primari, que inclou l'agricultura, la ramaderia, la silvicultura i la pesca. L'informe el situa com el sector que menys esforç tecnològic total realitza, fins i tot per sota del sector serveis.

En aquest camp, l'estudi s'atura també en la situació del sector citrícola. Aquest sector, que és el que més pes té actualment en l'economia agrària valenciana, es troba entre els que menys aposten per l'R+D en tota la cadena del complex agroalimentari, ja que indueix molt poca innovació a escala autonòmica.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic