Més sostenibles i eficients

Investigadors de l'Institut ITACA milloren els sistemes de climatització mitjançant bomba de calor geotèrmica

[ 24/04/2024 ]

Investigadors de l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València (UPV) han aconseguit un important avanç en el camp de la climatització, en desenvolupar un nou disseny de bescanviador tèrmic soterrat que millora l'eficiència dels sistemes de climatització mitjançant bomba de calor geotèrmica. El seu treball ha sigut publicat en la revista Renewable Energy.

Els sistemes de climatització de bomba de calor geotèrmica aprofiten la calor emmagatzemada en la terra per a calfar i refredar edificacions de manera eficient. Amb aquesta finalitat, utilitzen un conjunt de canonades enterrades que aprofiten la temperatura quasi constant del terreny per a transferir la calor a l'interior dels edificis a l'hivern i eliminar l'excés de calor a l'estiu.

A més de ser respectuosos amb el medi ambient en reduir les emissions de carboni, aquests sistemes geotèrmics ofereixen un estalvi significatiu en els costos d'energia a llarg termini i proporcionen un confort tèrmic constant i uniforme a l'interior dels edificis. “Aquesta tecnologia constitueix avui una alternativa eficient i sostenible als sistemes de climatització convencionals”, destaca Javier F. Urchueguía, del Grup d'Investigació de Tecnologies de la Informació contra el Canvi Climàtic (ICTvsCC) de l'institut ITACA de la UPV i autor del treball, juntament amb Borja Badenes, Miguel A. Mateo Pla, Bruno Armengot i Hossein Javadi.

Avantatge i detalls de la innovació desenvolupada

El disseny Trilobular desenvolupat pels investigadors de la UPV inclou un tub central de flux ascendent i tres tubs descendents satèl·lits construïts amb materials d'alta conductivitat tèrmica, que han sigut desenvolupats en el marc del projecte europeu GEOCOND.

En aquest cas concret, el principal avantatge resideix en la superior eficiència tèrmica respecte als sistemes tradicionals. Aquest avanç significatiu no sols redueix considerablement els costos d'instal·lació d'un sistema geotèrmic, sinó que també facilita el seu disseny i instal·lació, i obri noves oportunitats en l'àmbit de la climatització geotèrmica.

"El nostre treball ofereix una alternativa més sostenible i eficient en el disseny de sistemes de calefacció i refrigeració", afig Borja Badenes. A més, la proposta dels investigadors de la UPV destaca també per la utilització de materials innovadors per a aquests sistemes de climatització: la canonada central està dissenyada amb un material compost tèrmicament molt aïllant, mentre que les canonades satèl·lits utilitzen un material plàstic altament conductor.

“Aquesta combinació de materials assegura una transferència de calor eficient amb el terreny, la qual cosa permet un major rendiment tèrmic”, destaca Miguel A. Mateo Pla.

Per avaluar el rendiment d'aquest disseny, es van dur a terme proves tèrmiques (TRT) al Laboratori Geotèrmic de la Universitat Politècnica de València, els resultats experimentals de les quals van mostrar que el nou sistema “té una temperatura significativament menor que els bescanviadors de calor de pou convencionals, la qual cosa permet una major eficiència en la injecció de calor”, afirma Bruno Armengot.

“Aquestes troballes tenen importants implicacions per a la indústria de l'energia geotèrmica, i ofereixen una alternativa energètica prometedora per al futur de la calefacció i refrigeració d'edificis, que així contribuirà a la lluita contra el canvi climàtic i la promoció d'energies renovables”, conclou Hossein Javadi.

Referència

Javier F. Urchueguia, Borja Badenes, Miguel A. Mateo Pla, Bruno Armengot, Hossein Javadi, New trilobular geometry using advanced materials for experimentally validated enhanced heat transfer in shallow geothermal applications, Renewable Energy, Volume 222, 2024, 119816, ISSN 0960-1481, https://doi.org/10.1016/j.renene.2023.119816

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic