Projecte CERBERUS

La UPV lidera el desenvolupament d'un sistema intel·ligent per a reduir l'ús de plaguicides i combatre sis plagues claus en l'agricultura mediterrània

[ 24/04/2024 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) lidera, a través del Laboratori de Robòtica Agrícola, el desenvolupament d'un sistema intel·ligent per a reduir l'ús de plaguicides i erradicar sis plagues clau en l'agricultura mediterrània. Aquest és l'objectiu fonamental del projecte internacional CERBERUS, coordinat per la UPV i els socis del qual es reuneixen avui al campus de Vera.

“Actualment, la vigilància de plagues comporta costoses i llargues visites de camp, i no són del tot eficients. Hi ha una necessitat urgent de disposar de nous sistemes que ajuden a detectar-les de manera precoç i a gran escala, i actuar de la forma més ràpida possible per a evitar la seua expansió. En aquest sentit, el nostre projecte se centra en la detecció precoç de plagues i les aplicacions intel·ligents amb dosi variable de polvorització segons mapes de prescripció per a reduir l'ús de plaguicides i erradicar les plagues de manera sostenible en fases primerenques”, assenyala Francisco Rovira, director del Laboratori de Robòtica Agrícola de la UPV i coordinador del projecte.

Per a això, CERBERUS planteja el desenvolupament d'una plataforma digital que, a partir d'informació procedent de diferents fonts, generarà mapes de risc i recomanacions de polvorització per a les persones usuàries mitjançant l'aplicació d'algorismes d'intel·ligència artificial.

“La plataforma recollirà dades tant de models d'observació per satèl·lit de cultius a gran escala, com de trampes d'insectes connectades amb aquesta en núvol, com també de dades registrades per diferents robots de monitoratge agrícola de gran proximitat, informació subministrada pels mateixos agricultors, i fins i tot per la mateixa ciutadania, en incloure la ciència ciutadana en el projecte. I amb totes aquestes dades, processades mitjançant algorismes, s’ajudarà a protegir els camps de les principals plagues que suposen avui una amenaça per a l'agricultura del Mediterrani”, destaca Verónica Saiz, investigadora també del Laboratori de Robòtica Agrícola de la Universitat Politècnica de València.

Sis plagues, vinyes, oli d'oliva i cítrics

El sistema CERBERUS es validarà per a tres plagues de quarantena (F. dorée, X. fastidiosa, B. dorsalis) i tres plagues comunament tractades (L. botrana, B. oleae, C. capitata), com també per als tres cultius llenyosos més importants de la conca mediterrània: vinyes productores de vi, horts productors d'oli d'oliva i plantacions de cítrics.

“El nostre objectiu és posar a la disposició del sector –des del petit agricultor fins als serveis oficials de sanitat vegetal– un nou i avançat sistema de vigilància que ajude a protegir aquests cultius de manera sostenible, amb una detecció precoç de les plagues i una actuació intel·ligent aprofitant tot el que la IA i altres tecnologies posa al nostre abast”, conclou Francisco Rovira.

Finançat per la Unió Europea a través del programa Horitzó Europa, el projecte CERBERUS compta amb la participació d'un total de 13 socis d'Espanya, Xipre, Eslovènia i Itàlia, tant de l'àmbit acadèmic i investigador, com d'empreses del sector agrícola i de l'administració. Va començar el mes de gener passat i conclourà al desembre del 2027.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom