El canvi climàtic a la conca del Xúquer

Un estudi de la UPV proposa mesures concretes per a adaptar la gestió de l'aigua de la demarcació hidrogràfica del Xúquer als desafiaments climàtics emergents

[ 24/04/2024 ]

Les conques amb major estrès hídric són especialment vulnerables al canvi climàtic i ho seran més a mesura que avance aquest fenomen. Per això, és necessari anticipar-se als impactes i prendre mesures preventives d'adaptació per a garantir una gestió òptima dels recursos hídrics, a fi d’enfortir la resiliència d'aquests sistemes enfront dels desafiaments climàtics emergents.

Aquesta és la principal reflexió realitzada per Clara Estrela-Segrelles i Miguel Ángel Pérez-Martín, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA), en col·laboració amb el professor QJ Wang de la Universitat de Melbourne, en el seu estudi sobre l'impacte del canvi climàtic en conques amb alt estrès hídric, que ha sigut publicat en la revista científica Water.

L'article aborda de manera detallada l'adaptació en la gestió dels recursos hídrics en conques fluvials que ja experimenten una alta escassetat d'aigua, utilitzant com a cas d'estudi la demarcació hidrogràfica del Xúquer.

“L'àrea mediterrània és una de les regions més vulnerables del món: els models de canvi climàtic preveuen una reducció dels recursos hídrics naturals del 20% al 35% per al final de segle, a causa de l'augment de les temperatures i la disminució de la precipitació entorn del 10 i 20%”, assenyalen els autors de la investigació.

Aquestes són les mesures proposades

Amb l'objectiu d'abordar aquesta problemàtica, es proposen índexs d'escassetat d'aigua com a eines eficients per a analitzar la sostenibilitat dels sistemes de recursos hídrics i definir mesures per a adaptar la seua gestió al canvi climàtic.

En el cas de la demarcació hidrogràfica del Xúquer, la reducció prevista dels recursos hídrics naturals actuals serà entre el 20% i 27%. En aquest context, per a adaptar la gestió de l'aigua al canvi climàtic es presenten mesures concretes com “augmentar l'ús d'aigua reutilitzada generada en la franja costanera del 20% al 50%, és a dir, de 91 hm³/any a 230 hm³/any; incrementar l'eficiència actual del reg del 54% al 80%, i augmentar lleugerament la dessalinització d'aigua de la mar en alguns casos concrets”, afirma Clara Estrela-Segrelles, investigadora principal de l'article.

A més, també es proposa desenvolupar completament les interconnexions actuals entre els sistemes de recursos hídrics i implementar les energies renovables, mitjançant un enfocament innovador i sostenible, que permeta utilitzar energia subministrada per sistemes fotovoltaics per a mobilitzar els recursos des de la zona de generació fins a la zona de consum, segons explica el professor Miguel Ángel Pérez Martín.

Aquesta recerca subratlla la necessitat d'apostar per una gestió integrada i proactiva dels recursos hídrics, així com implementar enfocaments col·laboratius i multidisciplinaris per a abordar els impactes del canvi climàtic en les conques hidrogràfiques.

“Amb el desenvolupament adequat de les mesures proposades, s'espera que les conques altament estressades puguen adaptar-se de manera efectiva als desafiaments climàtics emergents i garantir la disponibilitat sostenible d'aigua per a les generacions futures”, conclouen els autors de la investigació.

Referència

Estrela-Segrelles C, Pérez-Martín MÁ, Wang QJ. Adapting Water Resources Management to Climate Change in Water-Stressed River Basins—Júcar River Basin Case. Water. 2024; 16(7):1004. https://doi.org/10.3390/w16071004

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic