Més sostenible

Un estudi de la UPV permet abaratir costos i reduir l'impacte mediambiental en la construcció de túnels subterranis

[ 22/05/2023 ]

Un estudi realitzat per un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECF), ofereix una alternativa més econòmica i sostenible per a la construcció amb marcs prefabricats de formigó d'infraestructures de transport, com túnels subterranis, edificis i altres estructures. Els seus resultats han sigut publicats en la revista Materials.

En el seu treball, emmarcat dins del projecte Hydelife, han desenvolupat diferents algorismes l'aplicació dels quals permet estalvis econòmics de fins a un 24% en el cost final de l'estructura, ja que disminueixen els costos associats a la producció i el transport de materials.

A més, segons les estimacions que ha realitzat el grup de l'ICITECF de la UPV, permetria optimitzar l'ús de materials en l'estructura i reduir al voltant d'un 30% de les emissions de CO2 associades a la construcció.

“Pensem en una obra lineal on tinguem, per exemple, 1.000 m d'un túnel subterrani que es puga executar amb marcs prefabricats. A més de l'estalvi econòmic, en el nostre treball, estimem que la reducció d'1 euro en el cost final d'un marc de formigó armat és equivalent a evitar l'emissió de prop de 2 kg de CO?”, destaca Víctor Yepes, investigador de l'institut ICITECF de la Universitat Politècnica de València.

Així, aquest estudi presenta una alternativa sostenible i eficient en termes de recursos per als marcs tradicionals de formigó armat in situ.

“El nostre objectiu era ampliar el coneixement sobre la tipologia estructural de marcs prefabricats articulats de formigó i el seu ús com a substitut dels marcs tradicionals de formigó armat colat in situ. I els resultats que hem obtingut constaten el seu enorme potencial per a grans infraestructures. L'estudi és d'especial interès per a àmbits com l'enginyeria civil i l’arquitectura, i sobretot, per a les empreses de prefabricats de formigó”, conclou Víctor Yepes.

Referència:

RUIZ-VÉLEZ, A.; ALCALÁ, J.; YEPES, V. (2023). “Optimal design of sustainable reinforced concrete precast hinged frames”. Materials, 16(1):204. DOI:10.3390/ma16010204.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors