Estudi Rhumbo

Dis-me com compres i et diré la teua edat i sexe

[ 09/05/2023 ]

Es pot predir l'edat i el sexe d'una persona en funció de com compra un producte? Un estudi recent liderat per la Universitat Politècnica de València (UPV), desenvolupat en el marc del projecte europeu Rhumbo i publicat en el Journal of Virtual Reality, així ho demostra.

En el seu treball, un equip del grup CBR (Consumer Behaviour Research) del Laboratori de Neurotecnologies Immersives (LabLeni) de l'Institut HumanTech de la UPV va desenvolupar una botiga virtual d'alt realisme en la qual les persones participants en l'estudi, equipades amb una sèrie de dispositius, com càmeres de seguiment ocular, sensors de moviment, etc., podien desplaçar-se lliurement explorant la botiga i realitzant una sèrie de compres.

“Amb aquests dispositius vam poder registrar en temps real com miraven els productes, movien les mans i el cap, es movien per la botiga... Analitzem, en definitiva, el comportament inconscient de la clientela de la nostra botiga i trobem una sèrie de patrons comuns en funció de l’edat i el sexe”, destaca Jaime Guixeres, coordinador de l'estudi liderat pel grup CBR del LabLeni de l’HumanTech de la Universitat Politècnica de València.

En total, en l'estudi van participar 57 persones, que van realitzar tres tasques amb dues situacions de compra diferents: en una, es desplaçaven lliurement per la botiga, i en l'altra, havien de cercar uns productes concrets. “Recopilem informació, com el temps que romanien a la botiga, el seu nivell d'interacció amb els productes i la quantitat de productes que miraven. I, posteriorment, utilitzem totes aquestes dades per a desenvolupar un model basat en la intel·ligència artificial que ens permet predir l'edat i el sexe dels participants”, afig Jaime Guixeres.

Diferències entre homes i dones i per edats

Entre les seues conclusions, l'estudi assenyala que els homes miraven més àrees de l'expositor i van recórrer més espai a major velocitat, mentre que les dones empren més temps en cadascuna de les parades i són més ràpides a detectar les àrees d'interès. Quant a l'edat, les persones joves es movien més ràpid per la botiga i van interactuar amb més productes, mentre que les adultes eren més selectives en la manera de mirar i realitzaven més parades per minut per a detectar la informació rellevant de la botiga.

Realitat virtual i compres personalitzades

L'estudi constata la capacitat de la realitat virtual per a recopilar informació sobre les respostes conductuals de les persones a l'hora de comprar, i com aquesta informació pot ser utilitzada per a identificar les seues característiques demogràfiques, en aquest cas, edat i sexe.

“Disposar d'aquest coneixement ofereix a les marques la possibilitat d'analitzar quines àrees d'una hipotètica botiga virtual podrien personalitzar-se més en funció del perfil demogràfic dels compradors, per a personalitzar els productes, millorar l'experiència de compra i, en últim terme, augmentar les vendes”, destaca Guixeres.

L'investigador del CBR del LabLeni a l'Institut HumanTech de la UPV destaca que aquest treball suposa un nou enfocament en l'estudi del comportament consumidor, més integrat i alineat amb la recerca sobre el metavers en comerç al detall, turisme i màrqueting. “És el punt de partida per a inferir no sols el sexe i l'edat, sinó també altres característiques més complexes, com per exemple, la nostra personalitat, amb la finalitat d'oferir una experiència virtual cada vegada més personalitzada”, conclou Jaime Guixeres.

Conferència final Rhumbo

Les conclusions d'aquest estudi es presentaran durant la reunió final del projecte Rhumbo –un projecte de neuroeconomia finançat per la Unió Europea en el qual han participat sis països– que se celebrarà els pròxims 20 i 21 d'abril a la Ciutat Politècnica de la Innovació, parc científic de la Universitat Politècnica de València.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom