Projecte ZDZW

El projecte ZDZW estableix les bases per a aportar zero defectes, zero residus en la indústria manufacturera europea

[ 05/04/2023 ]

Amb un pressupost d'11 milions d'euros i una duració de tres anys, el projecte ZDZW –liderat pel centre tecnològic basc Ikerlan, i amb la participació dels grups d'investigació CVBLab / Human Tech i CIGEP de la Universitat Politècnica de València (UPV)– pretén millorar l'eficiència de la producció i la sostenibilitat de la indústria europea.

Es tracta d'un projecte capdavanter que aglutina un total de 27 socis de 10 països d'Europa, tant de l'àmbit científic com empresarial, l'objectiu del qual és avançar cap a una producció industrial de residu zero i amb zero defectes.

Actualment, la majoria dels mètodes de control utilitzats per a mesurar la qualitat dels processos de fabricació estan basats en tècniques destructives, la qual cosa produeix grans quantitats de residus i redueix la productivitat i, per tant, la competitivitat de les empreses. Per a fer front a això, existeixen ja tècniques d'inspecció no destructiva (non-destructive inspection, NDI). No obstant això, aquestes tecnologies són molt cares i complicades d'integrar en els processos de fabricació. Per a revertir aquesta situació, naix el projecte europeu ZDZW.

En el marc del projecte, es desenvoluparan tecnologies d'inspecció avançades compatibles amb els processos de fabricació habilitats digitalment. En concret, ZDZW utilitzarà tècniques d'intel·ligència artificial per a millorar el procés de producció, i es centrarà principalment en l'optimació del control i el monitoratge de qualitat dels productes.

“ZDZW proposa combinar tècniques d'inspecció no destructiva i analítica de dades per a millorar el procés de producció industrial. De fet, com indica el seu nom, ZDZW es compromet a fomentar les solucions de zero defectes (zero defects, ZD) i residu zero (zero waste, ZW). En línies generals, ZDZW proporcionarà serveis d'inspecció no destructiva habilitats digitalment, centrats en tres àrees clau que cobreixen tot el procés de fabricació i el cicle de vida del producte. El projecte contribuirà a millorar l'eficiència de la producció i la sostenibilitat de la indústria europea”, destaca Oscar Salgado, expert en innovació, investigador sènior en Ikerlan i coordinador del projecte.

Aplicats a les càpsules de cafè, la indústria eòlica, els automòbils…

El projecte planteja la validació de les noves tecnologies desenvolupades en sis proves pilot en diferents sectors, des de la producció de termoplàstics, aplicats en la indústria de l'automòbil, fins a la millora en la producció de torres eòliques.

També s'aplicaran les tecnologies ZDZW per a la inspecció de components dielèctrics d'antenes utilitzades per a aplicacions mèdiques i per a millorar el procés de producció de les càpsules de cafè.

“En el cas dels termoplàstics, esperem que les tecnologies ZDZW permeten reduir fins a un 12% el consum d'energia i un 12% més les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle derivades del procés de producció. A les torres eòliques, baixarien fins a un 15% els costos de reparació per soldadura. I en les càpsules de cafè, permetria reduir fins a 10 tones de residus”, explica Oscar Salgado.

Finançat pel programa Horizon Europe, ZDZW va començar el passat mes de setembre del 2022 i s'estendrà fins a l’agost del 2025.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom