V Congrés Nacional EOD

Administracions públiques, empreses i col·lectius implicats es reuneixen en la UPV per a millorar l'emprenedoria i l'ocupació de les persones discapacitades

[ 03/03/2023 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha acollit el V Congrés Nacional d'Emprenedoria, Ocupació i Discapacitat, que reuneix administracions públiques, associacions i persones amb discapacitat amb la finalitat d'analitzar la situació del col·lectiu i promoure accions positives i d'interès en l'àmbit.

Finançat per la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, amb el suport de la Fundación ONCE i la Fundación Universia, l'esdeveniment ha inclòs tallers, taules redones i diàlegs entre experts.

Convertir-se en un fòrum d'anàlisi i estudi sobre les polítiques públiques i la nova normativa que afecta el col·lectiu de persones amb discapacitat en la seua integració en el mercat laboral, així com donar a conèixer oportunitats i beques específiques o publicitar els estudis i investigacions relacionats amb la matèria, han sigut els principals objectius d'un congrés biennal que culmina a la UPV el seu periple per les universitats públiques valencianes iniciat a la Universitat de València en 2015.

La millora de les taxes d'ocupació del col·lectiu, entre les necessitats

Esther Gómez, vicerectora d'Estudiants i Emprenedoria de la UPV, ha assenyalat que el Congrés “arreplega les polítiques, les bones pràctiques, la formació, i les oportunitats -ja siga d'ocupació o d'emprenedoria-, per a les persones amb discapacitat, al mateix temps que posa de rellevància els problemes i les dificultats que té un col·lectiu que, desgraciadament, no té ara les mateixes taxes d'ocupació que la resta de la població".

Malgrat això, Gómez té clar que esdeveniments com l'actual afavoreixen la conscienciació i l'actuació a la recerca de solucions: “La importància d'aquest Congrés cada vegada és major. Ja són més de 1.000 persones les que han passat per ell i està arribant a la societat, que al final és del que es tracta, que anem millorant la nostra resposta com a societat en favor de totes les persones que formem part d'ella”.

La Fundació CEDAT, tres dècades fomentant la integració de les persones discapacitades

Entre els experts presents en el Congrés, es trobaven representants de la Fundació CEDAT, creada a la UPV, en 1994, per a la integració de les persones discapacitades.

“La Fundació CEDAT ha anat evolucionant al llarg dels anys, de la mateixa manera que han anat canviant els nostres usuaris i el volum d'estudiants amb discapacitat”, ha explicat Isabel Andreu, responsable del Servei d'Atenció a la Discapacitat de la Fundació.

“Abans”, indica, “eren molt poquetes les persones amb diversitat funcional que arribaven als estudis superiors, però a mesura que han anat passant els anys, el número ha augmentat. Al seu torn, també ha canviat la tipologia de discapacitat i, com a conseqüència, les necessitats. Inicialment, les persones amb discapacitat física eren les que més problemes es trobaven pel tema de l'accessibilitat, però avui dia aqueix aspecte el tenim resolt quasi al 100%. Ara, ens arriben un altre tipus d'estudiants, com per exemple amb malalties mentals, amb altres tipus de necessitats educatives específiques”.

En l'actualitat, la Fundació CEDAT secunda, informa i assessora a les persones amb discapacitat de la comunitat universitària UPV. En ella, s'integra el Servei d'Atenció a l'Estudiant amb Discapacitat, l'objectiu de la qual és aconseguir que les persones que conformen el col·lectiu se senten plenament integrades durant la seua trajectòria acadèmica i puguen cursar els seus estudis en igualtat de condicions.

“D'altra banda”, ha afegit Andreu, “tenim el Centre Especial d'Ocupació CEDAT AG, que integra social i laboralment a persones amb discapacitat, i a més, treballem al costat del Servei Integrat d'Ocupació de la UPV per ajudar a la transició cap al mercat laboral dels nostres estudiants i egressats. Els informem, els assessorem sobre entitats externes i gestionem tant les diferents beques existents com les ofertes d'ocupació que arriben”.

Durant els últims anys, els avanços en la integració, tant a nivell social, com acadèmic i laboral, són notoris. En qualsevol cas, és evident que queda molt camí per recórrer, i fer-ho és responsabilitat de tots.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom