- -
UPV
 

Emissions marginals

Investigadors de la Universitat Politècnica de València quantifiquen l'impacte en CO¿ dels vehicles elèctrics en funció dels hàbits de recàrrega

[ 27/02/2023 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut CMT-Motors Tèrmics, han desenvolupat una metodologia que quantifica l'impacte en CO¿ dels vehicles elèctrics en funció dels hàbits de recàrrega.

En el seu estudi, publicat en la revista Energy, han comparat les emissions de CO¿ de vehicles elèctrics, híbrids, i de motor tèrmic, a través del modelatge computacional, i tenint en compte diferents segments de vehicles i cicles de conducció. I els resultats demostren que les emissions de CO¿ dels elèctrics a causa de la seua recàrrega dupliquen o fins i tot tripliquen el seu valor si s'aplica l'anàlisi de les emissions marginals, en lloc de fer estimacions amb valors mitjans d'emissions associades a la generació d'electricitat. La diferència entre tots dos mètodes radica en el fet que l'anàlisi marginal té en compte l'impacte instantani d'una determinada càrrega sobre les emissions de CO¿ del sistema de producció elèctric.

“Les emissions de CO¿ del cicle de vida d'un vehicle elèctric a Espanya, sense tenir en compte aquelles associades al procés de reciclatge, són actualment de l'ordre de 100 g/km, i podrien arribar a superar els 130 g/km en 2030 si el sistema espanyol de producció d'energia elèctrica no incrementa el seu percentatge de fonts renovables. Aquests valors són inferiors als 188 g/km i 242 g/km obtinguts per a un vehicle híbrid no endollable i no híbrid, respectivament, però s'ha de tenir en compte que no hi ha cap tecnologia zero emissions, al contrari del que en moltes ocasions es pretén fer creure a la ciutadania”, apunta Antonio García, investigador del CMT-Motors Tèrmics de la UPV.

Per a dur a terme aquest estudi, l'equip de la UPV va prendre dades d'emissions de CO¿ proporcionats per Xarxa Elèctrica Espanyola, amb els quals va avaluar l'impacte en CO¿ de diferents sistemes de propulsió en turismes de diversos segments. L'anàlisi es va realitzar tant del tanc a la roda, això és el CO¿ emès en el propi vehicle, com del seu cicle de vida complet, que inclou el CO¿ generat per a obtenir i transportar l'energia fins als punts de recàrrega (ja siga elèctrica o combustible fòssil).

Tal com explica Javier Monsalve, coautor de l'estudi i investigador del CMT-Motors Tèrmics, el sistema de producció elèctrica espanyol prioritza l'ús de fonts renovables -cobreixen el 15% de la demanda total anual-, per a posteriorment satisfer la resta de demanda, fent ús de la font de generació de menor cost en aquest moment (biomassa, carbó, cicle combinat i tèrmiques).

“Les fonts de generació elèctrica actives a cada moment varien depenent de la demanda instantània d'energia, per la qual cosa per a quantificar de manera precisa l'impacte en CO2 associat a la recàrrega d'un vehicle elèctric o híbrid s'ha de tenir en compte el moment en el qual es connecta a la xarxa. Per a això, hem analitzat dades de la base de dades de Xarxa Elèctrica Espanyola (REE), que proporciona dades instantànies de generació elèctrica i emissions de CO¿, amb una escala temporal de 10 minuts”, explica Monsalve.

Per a delimitar l'abast de l'estudi, l'equip del CMT-Motors Tèrmics de la UPV va realitzar els càlculs suposant una recàrrega completa, de 6h, el començament de la qual pot tenir lloc en qualsevol moment del dia. Al seu torn, van considerar dos escenaris de demanda de potència instantània, un representatiu del parc de vehicles actual, on es connecten a la xarxa pocs vehicles elèctrics alhora, i un altre representatiu de 2030, on es podrien connectar hipotèticament 1 milió de vehicles per a la seua recàrrega al mateix temps.

“Hem d'assimilar que no existeix cap tecnologia de transport neutra en carboni. Si volem minimitzar l'impacte del sector transporte, hem de ser conscients de les emissions reals de cada tecnologia. Amb això, es poden dissenyar estratègies de càrrega més efectives, per al que es requereix d'un avanç gegant en la interconnexió de sistemes. De moment, el vehicle elèctric està encara en fase d'acceptació per part dels usuaris, atès que actualment hi ha problemes més importants com l'escassetat de punts de recàrrega i el curt rang de conducció”, explica García.

Els resultats analitzen l'escenari d'Espanya, però la metodologia desenvolupada per l'equip del CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (UPV) pot estendre's a altres regions del món.

Notícies destacades


Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom
Edicions Maior: 25 anys Edicions Maior: 25 anys
La UPV exhibeix una selecció excepcional de la històrica galeria balear, referència internacional de la gràfica contemporània
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
Activa el teu futur Activa el teu futur
El CFP organitza tallers, ponències i activitats per a donar a conèixer els títols propis de la UPV
Èxit de la nova edició del Fòrum d'Ocupació del campus de Gandia Èxit de la nova edició del Fòrum d'Ocupació del campus de Gandia
Més de 300 joves han assistit a la fira de l'ocupació, que ha reunit 44 entitats amb un centenar d'ofertes



EMAS upv