Menys llavors

Un estudi determina que el tractament amb sofre reduiria la formació de llavors en la mandarina Nadorcott

[ 17/02/2023 ]

El tractament amb sofre reduiria significativament la formació de llavors en la mandarina de la varietat Nadorcott, sense incidir en el rendiment ni en la qualitat del fruit. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi realitzat per personal investigador de la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València, juntament amb l'empresa Explotaciones Agrícolas Serrano, i que ha sigut publicat recentment en la revista PLOS ONE. Aquest desenvolupament ha sigut objecte de sol·licitud d'una patent europea, estesa internacionalment als països major rellevància en la producció de cítrics.

La recerca parteix de la realitat que la mandarina Nadorcott és una varietat ben posicionada i valorada pel mercat fresc, però que pot produir llavors per pol·linització creuada amb altres varietats. “Els consumidors prefereixen les mandarines sense llavors i, per tant, els citricultors necessiten tècniques per a evitar la formació de llavors”, afirma Alfonso Garmendía, investigador de l'Institut Agroforestal Mediterrani i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) de la UPV.

Per a respondre a aquesta demanda, en el seu estudi van avaluar l'efecte de sis tractaments (nitrat d'amoni, nitrat de potassi, sofre, sacarosa, metilcelul·losa i cal·losa ) per a conèixer quin d'aquests és més eficient i podria utilitzar-se en un futur com a tractament agronòmic que evite les llavors en mandarines, sense incidir en el rendiment i la qualitat de la fruita.

Els autors i autores de l'estudi remarquen que el treball es troba encara en una fase preliminar. “Actualment, l'ús del sofre en cítrics no està permès, no n’hi ha cap producte registrat amb aquesta finalitat. El nostre estudi obri una via, ofereix unes primeres dades, però és necessari continuar estudiant i millorant la fórmula per a poder tenir un producte registrat i amb totes les garanties d'ús per als agricultors”, assenyalen.

Principals resultats obtinguts

Dels sis tractaments provats, només el de sofre elemental va poder reduir significativament el nombre de llavors en un 87%, en comparació amb el control positiu, i a més, no va influir en el rendiment o la qualitat de la fruita.

“Aquest és un resultat molt nou, ja que cap producte prèviament provat en condicions de camp ha obtingut tan excel·lent efectivitat. Això el converteix en un candidat prometedor per a desenvolupar tractaments que previnguen l'aparició de llavors en fruites. Els resultats obtinguts són un primer punt de partida per a aconseguir aquest objectiu”, assenyala María Dolores Raigón, investigadora de l'Institut Universitari de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana i professora també de l'ETSEAMN.

Així, l'equip d'investigadors i investigadores advoca per desenvolupar més investigacions per a provar, per exemple, diferents dosis de tractament o la seua aplicació en altres varietats de cítrics.

“És necessari comprendre millor el mecanisme pel qual el sofre bloqueja el creixement del tub pol·línic dins dels estigmes. A més, s'han d'assajar experiments realitzats en condicions de camp semireals i explorar la seua aplicació en diferents varietats de mandarines, o fins i tot en altres cítrics com taronges o llimes”, afirma Hugo Merle, professor del Departament d'Ecosistemes Agroforestals de la UPV.

Finalment, les autores i autors ressalten que entre els resultats obtinguts es va comprovar que els arbres coberts amb malla, que és una tècnica utilitzada per alguns agricultors, van mostrar el menor nombre de llavors per fruit, però també el rendiment més baix i el diàmetre del fruit més xicotet. Així mateix, el tractament amb sacarosa va tenir l'efecte contrari al del sofre, perquè va augmentar el nombre de llavors per fruit.

En l'estudi han participat també Francisco García-Breijo, Roberto Beltrán i Nuria Cebrián, també de l'ETSEAMN, juntament amb José Reig (Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València) i Carlos Zornoza (Explotaciones Agrícolas Serrano SA).

Referència

Garmendia A, Raigón M. D., García-Breijo F., Reig J., Beltrán R., i al. (2022) Agronomic treatments to avoid presence of seeds in Nadorcott mandarin II. Effect on seed number per fruit and yield. PLOS ONE 17(12): e0278934. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278934

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic