Drons autònoms

La UPV participa en un projecte europeu que dissenyarà drons autònoms per a optimitzar la recol·lecció de fruites silvestres

[ 26/12/2022 ]

Un equip d’investigadors de l’Institut d’Automàtica i Informàtica Industrial (Institut ai2) i del Centre d’Investigació en Gestió i Enginyeria de Producció (CIGEP) de la Universitat Politècnica de València (UPV), juntament amb vuit entitats europees més, col·labora actualment en el desenvolupament de tecnologies d’intel·ligència artificial que, incorporades a drons autònoms, ajudaran a gestionar les collites de fruites silvestres a Finlàndia i evitaran que se’n perda, com passa ara, el 90% de la producció.

En l’actualitat, als boscos finlandesos hi creixen cada any aproximadament 500 milions de quilograms de fruites de forma natural, però amb prou feines se’n recol·lecta un 10%, ja que la recol·lecció es fa de forma manual i la temporada és molt curta, per la qual cosa cal disposar de molts treballadors estrangers, que tenen uns coneixements limitats de la llengua, la cultura i els boscos del país.

El projecte FEROX (https://ferox.fbk.eu) naix amb el propòsit de facilitar la faena als recol·lectors i millorar l’eficiència del procés de recol·lecció. El projecte, finançat per la Unió Europea, de tres anys de durada, emprarà drons autònoms equipats amb diversos sensors que adquiriran les dades necessàries per a bastir models 3D dels boscos. Aquests esforços permetran predir amb precisió la localització, la quantitat i el tipus de fruites silvestres i, fent ús d’aquestes dades, crear models d’intel·ligència artificial (IA) capaços d’ajudar els treballadors a trobar fruites, i d’optimitzar-ne les operacions. A més, FEROX proporcionarà als recol·lectors de fruites serveis de navegació i localització, així com assistència física per a millorar les seues condicions de treball. La solució holística de FEROX contribuirà a la seguretat dels treballadors mitjançant la monitorització automàtica dels recol·lectors i la provisió d’assistència quan calga.

Gestió de flotes de drons

L’equip d’investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), coordinat per Francisco Blanes, se centrarà, dins de FEROX, tant en la gestió tècnica del projecte com en el desenvolupament de tecnologies principals.

En concret, segons comenta la investigadora de l’ai2 Laura Smith, “les tasques principals que durem a terme des de la UPV a nivell tecnològic consisteixen en la definició de l’arquitectura del sistema per complir els requisits de la solució proposada en el projecte; i en l’adaptació i la implementació d’un sistema de gestió de flotes desenvolupat prèviament en altres projectes amb robots mòbils de la UPV perquè treballe amb una flota de drons. Addicionalment, també col·laborarem en tasques com el desenvolupament d’algorismes per a models d’IA o la selecció del maquinari i el programari necessaris per als sistemes de comunicació. Aquest darrer aspecte és especialment rellevant per al projecte a causa dels reptes que suposa treballar amb drons als boscos del nord de Finlàndia, com ara la dificultat que troben aquests vehicles per a navegar i transmetre dades sota la densa coberta de les copes dels arbres, o altres limitacions tecnològiques com són la baixa cobertura mòbil que hi ha en algunes zones o l’abast de la telemetria dels drons”.

Nou socis europeus

El projecte el lidera la Fondazione Bruno Kessler (FBK) d’Itàlia, i també hi participen, a més de la UPV, Deep Forestry (Suècia); Sparkd.AI (Irlanda); el Servei Nacional Cartogràfic de Finlàndia i l’Arctic Flavours Association (AFA) i la Universitat de Tampere (TAU), tots dos també de Finlàndia; Ingeniarius, de Portugal; i la Universitat de Cranfield (CU), del Regne Unit.

La solució desenvolupada en el marc de FEROX permetrà a aquestes organitzacions sòcies desenvolupar i reutilitzar les tecnologies del projecte per al cultiu industrial i per a donar suport a la sostenibilitat global.

Paul Chippendale, coordinador del projecte, comenta sobre el potencial que té: “FEROX obri una porta a noves possibilitats, i n’hem identificat tres àrees d’impacte principals. La primera és una àrea científica, en què el projecte explora els beneficis de la IA i els drons en aplicacions a la natura. La segona és l’àrea social, ja que es pretén infondre confiança en les tecnologies que conformen el projecte. I finalment, la tercera és l’àrea econòmica, ja que preveiem noves oportunitats de negoci tant per a la ciutadania com per a petites i mitjanes empreses”.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom