Alternativa vegana al formatge untable

Un grup de Generació Espontània de la UPV crea Ricese, un aliment untable natural amb base d'arròs, sense gluten ni lactosa

[ 22/12/2022 ]

Van veure l'oportunitat davant l'increment de la població celíaca i intolerant a la lactosa a nivell mundial, i més concretament, als països industrialitzats com Espanya. D'aquesta inquietud va nàixer Ricese, una crema de formatge elaborada a partir d'arròs i de ferments làctics, lliure de gluten i lactosa, que ha desenvolupat un dels equips del grup Fornejant Ciència del programa Generació Espontània de la Universitat Politècnica de València (UPV).

La composició natural de Ricese –combinació de les paraules angleses rise (arròs) i cheese (formatge)– permet el seu consum per part de persones amb celiaquia, o bé amb alguna al·lèrgia o intolerància a la proteïna de la llet (caseïna) i a la lactosa. Aquest precisament és el seu principal punt fort, tal com sosté Daniel Gil, estudiant del doble Grau en Ciència i Tecnologia dels Aliments, i Administració i Direcció d'Empreses, i coordinador de l'equip.

“La principal innovació de Ricese és l'alternativa vegana i sense gluten que ofereix al consumidor, sense haver de renunciar a un sabor agradable”, defensa Gil.

Gamma de sabors

L'equip de Fornejant Ciència que ha elaborat aquest aliment el completen, a part de Daniel Gil, Blanca Soler, Ionut Adrian Badea, Mattia di Lucca, Santiago Morales i Cristina Millet. Són estudiants de diferents titulacions de la UPV, i han invertit 14 mesos de treball i recerca per a trobar el producte bàsic, és a dir, sense cap sabor afegit. A partir d'aquest, s'han elaborat tres mescles més amb diferents sabors: orenga i tomata, fruites del bosc i pistatxo.

L'aportació de Ricese des del punt de vista nutricional, del sabor i com a resposta a una demanda, li va valdre la conquesta del tercer lloc en el prestigiós certamen nacional Ecotrophelia 2022, un concurs que premia les idees més innovadores en el camp de l'alimentació, organitzat per la Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes (FIAB), que compta amb el suport del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

A més, en aquest certamen va haver-hi un altre equip premiat de la UPV, concretament, l'encarregat d'elaborar Petalinas, un snack creat a partir de pètals de flors, que va assolir el Premi Emprenedoria Ecotrophelia EntreCompFood. El jurat va reconèixer les destreses i habilitats emprenedores demostrades per l'equip format per Julia Cerdá, Celia Gómez, Tania Doménech, Paula Gil i Marc Manuel San Juan.

Novè podi UPV

El tercer lloc de Ricese, juntament amb el resultat de Petalinas, engrandeix el palmarès de participacions de la UPV en aquest certamen, ja que suposa el novè podi obtingut per un equip representant de la institució acadèmica al llarg de les 13 edicions del certamen.

Plans de futur

Amb el bon sabor d'aquest resultat, la intenció de l'equip és seguir la investigació sobre el producte amb la finalitat d'introduir millores pel que fa a la seua qualitat i textura i, de manera paral·lela, mantenir contactes amb diferents empreses del sector alimentari que permeten el futur llançament d'aquest aliment en els lineals de les botigues i supermercats.

Com a alternativa, aquest grup d'estudiants també es planteja la possibilitat de muntar un xicotet obrador per a produir de manera més gradual les diferents cremes untables per a la posterior comercialització en botigues.

Fornejant Ciència

Fornejant Ciència és un equip pertanyent a la plataforma de Generació Espontània que està compost per estudiants de la UPV, majoritàriament de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi natural, que duu a terme activitats i iniciatives relacionades amb el sector agroalimentari. Paral·lelament, impulsa la participació dels seus equips en cadascuna de les edicions del certamen nacional Ecotrophelia.

El programa Generació Espontània és una llançadora per a iniciatives que provenen enterament dels estudiants de la UPV, potenciant les competències transversals i la figura del mentor-estudiant.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom