Model contra el canvi climàtic

Un equip de la UPV desenvolupa un model que prediu el risc d'emissions d'efecte d'hivernacle derivades d'incendis forestals

[ 13/12/2022 ]

Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent al grup de Tecnologies de la Informació contra el Canvi Climàtic de l'Institut ITACA, ha desenvolupat en el marc del projecte Interreg Sudoe REMES un model de risc d'emissions d'efecte d'hivernacle en àrees del sud-oest europeu subjectes a incendis forestals.

El nombre d'incendis forestals en el sud-oest europeu és cada vegada major, a causa de les altes temperatures i baixa humitat, condicions agreujades pels efectes del canvi climàtic. A més de les conseqüències materials, ambientals i socials, els incendis generen grans emissions de CO¿ i altres gasos d'efecte d'hivernacle degut a l'alliberament a l'atmosfera del carboni emmagatzemat en els embornals del sòl i en la vegetació.

Així, el model desenvolupat pels investigadors de la UPV identifica les zones crítiques de major risc d'emissions en aquesta zona del continent europeu, amb l'objectiu d'ajudar a optimitzar els esforços de prevenció i gestió.

Segons Victoria Lerma, investigadora del grup de Tecnologies de la Informació contra el Canvi Climàtic de l'Institut ITACA i coordinadora científica del projecte, “per a evitar l'alliberament sobtat d'aquest carboni acumulat durant el pas d'un incendi es requereix d'una gestió forestal sostenible i prevenció activa prèvia, així com d'una restauració de carboni posterior que ajude a retornar la funció fixadora als ecosistemes. Per això, és clau considerar el risc d'emissions en el disseny de plans de prevenció i en la presa de mesures en la restauració d'embornals en sòl i vegetació. No sols es tracta invertir esforços a reduir les emissions, sinó d'invertir per a evitar que es produïsquen”.

Així, el model inclou un visor cartogràfic del risc d'emissions si es donara un incendi i un protocol d'actuació que ajudaria a prioritzar els recursos disponibles, ajudant així a la presa de decisions de les administracions públiques d'Europa, nacionals, regionals i locals amb competències en la matèria.

Presentació a Lisboa

Tant el model com el visor es presentaran en el marc de la reunió final del projecte, que tindrà lloc el dia 14 de desembre en l'Institut Superior d'Agronomia de Lisboa (Portugal).

En aquestes jornades, que reuniran personal investigador d'universitats, entitats i administracions compromeses amb la lluita contra el canvi climàtic, s'exposaran, analitzaran i debatran les conclusions extretes dels treballs realitzats en les àrees d'estudi de Portugal, Espanya i França. Unes terres devastades pels incendis i que han servit de laboratori per a observar l'evolució del carboni en el projecte europeu.

“Presentarem les conclusions sobre el risc d'emissió sobtada de gasos d'efecte d'hivernacle en aquestes àrees. I abordarem també els últims avanços en la inclusió de la gestió del risc d'emissions de GEI per incendis forestals en la planificació estratègica i legislació a les regions SUDOE, de manera que es contemplen aquests esforços de reducció de risc entre els compromisos que s'adopten per a mitigar el canvi climàtic”, apunta Lerma.

El projecte ha sigut coordinat per l'Associació de Municipis Forestals de la Comunitat Valenciana (AMUFOR).

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom