Trens del futur

Doblet de la Universitat Politècnica de València en els Premis Sika Hackathon

[ 16/11/2022 ]

Dos equips de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de la Universitat Politècnica de València (ETSEI de la UPV) han monopolitzat els guardons de l'última edició dels Premis Prontuario Sika Hackthon, dotats amb 7.600 euros i consistents a plantejar a l'alumnat participant el repte de crear el tren del futur a partir d'un catàleg de materials.

El primer premi, amb una dotació de 6.000 euros, va ser per al grup creador del projecte Trainline, format per Armando Babayan, Roger Tudela, Sara Rodes i Omar Cabezuelo. Tal com destaca Roger Tudela, el punt fort d'aquesta proposta va ser el “revolucionari” sistema de transport sostenible que es va plantejar. “Decidim idear un tren que no parava mai, d'aquesta manera s'estalviava l'energia necessària en les fases d'arrancada i parada. Les persones accedirien al tren mitjançant unes càpsules que es llançarien per tal d’adherir-se al tren i poder pujar en un temps determinat”, exposa Tudela.

Per part seua, l'altre representant de la UPV que va resultar premiat en aquest certamen, en aconseguir la menció honorífica i 1.600 euros, va ser l'equip compost per María Boluda, Sandra Delfa, Francisco López i Paula Fuentes, amb el seu projecte Trendvita.

En aquest cas, la idea del tren del futur que van projectar connecta per davall l’aigua les Illes Balears amb la península ibèrica per al transport, en un mateix comboi, tant de persones com de mercaderies. Segons María Boluda, “a més dels paràmetres mediambientals que vam voler incorporar, com les fonts d'energia renovables o els materials emprats, el nostre punt més fort va ser el caire social que li vam donar ja que es tractava de millorar la connectivitat de les illes”.

Aquests dos equips d'estudiants de la UPV estan integrats en LideraT, una associació juvenil sorgida al si de la mateixa Universitat el 2012, amb la finalitat de proveir l'alumnat de la UPV que ho desitge d'una formació complementària i enfocada al món laboral, a través del desenvolupament de competències transversals.

Tren del futur

Els Premis Prontuario Sika Hackathon estan dirigits a estudiants d'enginyeries amb orientació a les especialitats Industrial i Naval, d'una banda, i Camins i Civil, per una altra. Les persones participants reben una formació específica i intensiva per part de l'empresa organitzadora, abans d'encarar el repte d'esbossar un projecte.

Pel que fa a la primera modalitat, en la qual han resultat guanyadors els equips de la UPV, l'objectiu és crear un projecte de prototip de tren del futur, a partir d'un catàleg determinat de materials. La selecció més òptima d'aquests, la seua distribució, així com la defensa de les raons argumentals que esgrimisca cada equip segons la seua decisió, són les claus per a aconseguir algun dels premis en disputa.

Sostenibilitat i viabilitat

Els principals paràmetres per a mesurar l'eficiència de cada projecte són: la sostenibilitat, basada a comprovar fins a quin punt la solució és respectuosa amb el medi ambient, i la viabilitat, és a dir, complir els requisits de resistència i economia a partir de la gamma de materials disponibles.

Pel que fa a l'especialitat de Camins i Civil, el comitè organitzador d'aquests premis ha pres la decisió de traslladar al febrer del 2023 la celebració del repte en aquesta modalitat. En un primer moment estava previst que tinguera lloc al mes d'octubre passat, però s'ha optat per posposar-lo al pròxim any, sense que hagen transcendit els motius d'aquest retard.

La filosofia d'aquest certamen és impulsar el treball en equip en l'alumnat, amb la finalitat de cercar solucions innovadores als reptes de les ciutats futures, per mitjà de noves eines i tecnologies digitals.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom