I Premis Investigació UPV

La UPV reconeix al seu personal més excel·lent en la I edició dels Premis d'Investigació

[ 24/11/2022 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha concedit 20 guardons a diferents investigadors i investigadores pertanyents a la pròpia institució acadèmica, en el marc de la I edició dels Premis d'Investigació UPV. La gala de lliurament de premis va tenir lloc en l'edifici Nexus del campus de Vera, amb la presència del rector de la UPV, José E. Capilla, i la presidenta del Consell Social, Mónica Bragado, entre altres autoritats i representants de la UPV.

En paraules del màxim dirigent de la institució acadèmica, aquests premis han nascut amb l'objectiu de reconèixer de forma merescuda el “enorme esforç” de tot el personal investigador de la UPV i per a “motivar al que està en formació”. “Som una universitat enormement compromesa amb la investigació, estem en les primeres posicions en molts dels rànquings en aquest aspecte i aquesta iniciativa reforça la nostra aposta”, va sostenir Capilla.

Per part seua, el vicerector d'Internacionalització i Comunicació, José Francisco Monserrat, va destacar el nivell “altíssim” dels treballs presentats fruit dels requisits “tan estrictes” que s'havien de complir, segons les bases de la convocatòria. “I més en un any en què s'han trencat tots els rècords de la UPV en activitat investigadora”, va afegir Monserrat.

18 categories i subcategories

En aquesta I edició dels Premis d'Investigació UPV s'han presentat un total de 48 candidatures que han optat a les 18 categories diferents, relacionades totes elles amb la labor investigadora.

Així doncs, el primer dels premis que es va concedir en el transcurs de la gala va ser per a Luís Guanter, en la categoria d'Impacte Mediàtic. Guanter és el coordinador del grup LARS UPV, compost també per Itziar Irakulis i Javier Gorroño, que ha dut a terme una investigació sobre emissions de metà en el golf de Mèxic, amb gran repercussió en la premsa internacional.

De la mateixa manera, el premi Activitat Innovadora de Divulgació i Comunicació Científica va ser per a Juan Antonio Monsoriu, coordinador de Smartphysics, una aplicació que permet acostar el món de la física a la joventut a través del telèfon mòbil. Al costat de Monsoriu han treballat en aquest projecte Juan Castro, Marcos Giménez, Isabel Salines, Juan Ángel Sans, Vanesa Paula Cuenca i Begoña Saiz. En la categoria de Transferència dels Resultats d'Investigació va resultar vencedor Pascual Muñoz, pel treball realitzat en l’empresa emergent de la UPV VLC Photonics, model de transferència universitat-empresa en tot el país.

El premi a la Publicació Excel·lent en Investigació va comprendre sis subcategories i les persones guardonades van ser: Carmen Pérez, en Arts i Humanitats; Paolo Rosso, en Enginyeria i Tecnologia; Enrique Orduña, en Ciències Socials i Gestió; Avel·lí Corma en Ciències Naturals; Antonio Giménez en Ciències de la Vida i Medicina; i José Luis Vivancos i Carolina Aparicio en Arquitectura.

Igualment, el premi a la Trajectòria Excel·lent en Investigació es va dividir en nou subcategories. Amparo Chiralt, en Agricultural Science; Avel·lí Corma va repetir en Chemistry; Jaime Lloret, en l'apartat de Computer Science; Daniel Palacios, en Economics & Business; Jesús Benajes, en Engineering; Luis Guanter, en Geosciences; Juan Ramón Torregrosa, en Mathematics; Josep Armengol, en Plant and Animal Sciences, i Pablo d’Aquest Cukierman, en Social Sciences.

2 reconeixements especials

Per a tancar amb el lliurament de premis es van concedir altres dos reconeixements especials a Amparo Chiralt i Avel·lí Corma per la seua excel·lent trajectòria i per servir de referents per a altres investigadors i investigadores.

Avel·lí Corma és considerat un dels científics més destacats del món, i la referència principal en el camp de la química física. És autor de més de 200 patents i doctor honoris causa per 16 universitats de tot el món. Al llarg de tota la seua trajectòria ha rebut nombrosos premis nacionals i internacionals, entre ells el Premi Príncep d'Astúries en Investigació Científica i Tècnica, l'any 2014.

Amparo Chiralt és doctora en Química. La seua labor investigadora la desenvolupa principalment en l'Institut Universitari d'Enginyeria dels Aliments per al Desenvolupament de la UPV. En els últims 20 anys, els seus estudis se centren en l'àrea de materials biodegradables actius per a l'envasament d'aliments, mitjançant l'ús de fonts renovables. És la investigadora de la UPV més citada a nivell internacional (HCR i llista de Stanford) i amb millor índex h, i és autora de més de 10 patents.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom