Pionera en l'univers 3D

La UPV duu a terme el primer ninot per a un Metaverso específic. El proyecto, que representa a dona de grandària natural, pertany a la falla Palleter- Erudit Orellana

[ 11/03/2022 ]

La Universitat Politècnica de València ha digitalitzat i tokenitzat el primer ninot d'una falla que podrà veure's en un Metaverso específic, a través d'un codi QR, a partir de les 00.00 del 16 de març. El ninot, que pertany a la falla Palleter- Erudit Orellana, representa a dona de grandària natural realitzada amb materials reciclats de vestits de fallera a partir del disseny de Manuel Fernández i confeccionat pel Gremi de Modistes i Sastres de la Comunitat Valenciana.

La iniciativa és un projecte d'Atenea “plataforma de dones art i tecnologia” i compta amb la col·laboració de la companyia tecnològica valenciana Metric Saleu i la consultora E-placeheritage. A través de la tokenització, el ninot queda protegit sota un sistema de xitratges algorítmics i sistemes de blockchain.

La falla Palleter - Erudit Orellana és un projecte artístic-col·laboratiu i multidisciplinari en el qual la sostenibilitat és el fil conductor i està inspirada en l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Suposa la trobada de diferents disciplines i el treball d'artistes tecnòlegs, creadors, artesans i fallers sota la premissa de la defensa del medi ambient, on deixalles, fem i residus reciclats tenen una segona vida útil.

Falles visitables des de qualsevol part del món

Per a la catedràtica de la UPV i directora del programa Atenea, Nuria Lloret, unir art, falles, digitalització, metaverso i tokenització “és una manera de preservar el patrimoni i donar a conèixer a escala internacional la festa sense necessitat que les persones interessades s'hagen de traslladar a veure-la”. En aquest sentit explica que “es tracta d'un projecte pilot que permetrà veure com la gent interactua amb aquests mitjans per a poder posar en un futur falles completes que es puguen visitar de manera interactiva des de qualsevol part del món”.

Per part seua, des de la falla Palleter-Erudit Orellana, la seua presidenta Aurora Ortí destaca que “es tracta d'un projecte molt important per a la nostra falla perquè aglutina tots els interessos actuals, com són la sostenibilitat i la tecnologia. A més, han col·laborat diferents entitats per a desenvolupar un projecte actual que està basat en els ODS i l'ús de la tecnologia, des d'un punt de vista humanista. I fins i tot els integrants de la falla han col·laborat en la realització dels vestits que porten els ninots, per la qual cosa s'ha aconseguit integrar a tots els participants del projecte”.

Espectacle Soundcool en la plantà

La mateixa nit de la plantà, els visitants de la falla podran gaudir d'un espectacle interactiu projectat sobre la falla realitzat mitjançant el sistema Soundcool desenvolupat pel mateix equip d'investigadors de la UPV. L'espectacle comptarà amb la intervenció de ballarins alumnes del Conservatori Superior de Dansa de València.

Soundcool és un sistema gratuït per a la creació col·laborativa mitjançant mòbils, tauletes i realitat augmentada que permet la realització o invenció de peces audiovisuals per diversos creadors de manera simultània.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom