Premi CEL Universitat 2021

La tesi del professor associat del Departament d'Organització d'Empreses Pascual Cortés Pellicer, sobre models de processos i matemàtics aplicats a la logística inversa, guanya l'última edició.

[ 07/02/2022 ]

Quina és la millor solució per als productes que es retornen o recuperen? La resposta l'ofereix el marc de referència que ha dissenyat en la seua tesi Pascual Cortés Pellicer, professor associat del Departament d'Organització d'Empreses de la Universitat Politècnica de València. Una tesi que ha guanyat el Premi CEL Universitat en l'edició del 2021.

Amb el títol: Marc de referència per al desenvolupament integrat de models de processos i matemàtics d'ajuda a la presa de decisions en un context de logística inversa, i dirigida pel professor Faustino Alarcón Valero, “formalitza el procés de logística inversa amb el disseny d'un model matemàtic que ajuda les empreses a decidir què fer amb cadascun dels productes que es retornen d’una forma sostenible, és a dir, tenint en compte aspectes econòmics, ambientals i socials”, explica Pascual Cortés, enginyer d'Organització Industrial per la UPV i màster en Enginyeria Avançada de Producció, Logística i Cadena de Subministrament.

Decisió basada en aspectes econòmics, ambientals i socials

La logística inversa és el flux del producte des de qui l'ha comprat fins al centre de producció, i aquesta tesi ajuda a la decisió de l'empresa amb el producte. Amb aquesta finalitat, Cortès, professor a l'ETS d’Enginyeria Industrial de la UPV, va aplicar el marc de referència a dos exemples reals. D'una banda, una xarxa de logística inversa de bucle tancat en la qual el mateix personal de fabricació de butaques de relaxació es va encarregar del seu procés de logística inversa, i, d'altra banda, una xarxa de bucle obert amb pneumàtics usats en la qual l'empresa intenta oferir una nova eixida.

Segons Pascual Cortés, això porta a “un model de negoci més circular i de reaprofitament dels productes. Es pot decidir si la butaca es ven en un outlet o es desmunta i es reaprofiten les peces. Quant als pneumàtics, es poden vendre de segona mà, revaloritzar, descompondre per a fabricar altres de nous o incinerar-los per a aprofitar-los com a energia”.

Aquesta és la 31a edició del Premi CEL Universitat que atorga el Centre Espanyol de Logística (CEL). És un premi nacional d'investigació que distingeix les aportacions que milloren la gestió de la cadena de subministrament.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom