Mig milió de dòlars, en joc

Cinc investigadors de la UPV participen en la final del 500K Pandemic Response Challenge. El resultat es coneixerà el 26 de febrer

[ 05/02/2021 ]

L'equip València IA4COVID, en el qual participen cinc investigadors de la Universitat Politènica de València, s'ha classificat per a la final internacional de la competició global 500K Pandemic Response Challenge. El certamen, que atorga un premi dotat amb mig milió de dòlars, està organitzat per la Fundació XPRIZE, amb seu a Los Angeles i que fomenta la investigació des de l'any 2004.

La comissionada de Presidència de la Generalitat en Intel·ligència Artificial i Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19, Nuria Oliver, és la coordinadora de l'equip València IA4COVID, format per vint persones que treballen en universitats i centres de recerca de la Comunitat Valenciana.

Cinc d'elles pertanyen a la UPV: són el coordinador de l'equip, Alberto Conejero, investigador de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada; Miguel Rebollo, investigador de l'institut IVRIA (VRAIN en anglès, Valencian Research Institute for Artificial Intelligence); Óscar Garibo, Eloy Piñol i Miguel Ángel García March.

Van començar a treballar al març

Al març del 2020, l'equip va començar a aplicar la intel·ligència artificial per a predir l'evolució de la pandèmia i “quan vam veure que el marc de la competició de la Fundació XRPIZE ens permetia arribar a un nou tipus de models, decidírem participar”, ha explicat l'investigador Alberto Conejero.

Poden predir “com evoluciona la pandèmia davant diferents mesures no farmacològiques (tancaments de col·legis, restriccions de moviment, tancaments perimetrals…) i analitzar els resultats segons les mesures adoptades”. Aquests models ofereixen diferents opcions i, en cada cas, els governs i les lleis apliquen unes mesures o altres, coneixent per endavant els impactes d'aquestes restriccions.

Com ha comentat Conejero “pretenem desenvolupar una eina accessible. Amb aquests models entenem que es poden prendre mesures a llarg termini per a preveure l'impacte, i veure fins a quin punt es pot aconseguir un equilibri entre portar una vida amb una certa normalitat i contenir l'evolució de la pandèmia”.

Entre els millors del món

Un total de 104 equips, de 28 països, van participar en la primera fase del concurs, que consistia a desenvolupar en un termini de sis mesos models per a predir el nombre de casos de COVID-19 a 236 regions i països del món. El projecte de l'equip València IA4COVID va quedar entre els millors del món i va passar a la final. Utilitzant dades reals, va assolir el segon millor lloc a nivell mundial. Destaca perquè és el millor model predient els casos diaris de coronavirus a Àsia i un dels millors a Europa i Sud-amèrica.

Ara, els 48 equips classificats han de ser capaços de prescriure plans d'intervenció que reduïsquen la taxa de contagi i minimitzen l'impacte econòmic i social d'aquests plans, com pot ser el tancament de centres educatius o la imposició de limitacions de mobilitat o reunió.

Els equips guanyadors es coneixeran el 26 de febrer. El concurs estableix dos premis de 250.000 euros cadascun, en les categories de predicció de l'evolució a nivell mundial i de prescripció de mesures.

L'equip València IA4COVID està format per personal investigador de les universitats d'Alacant, Politècnica de València, Jaume I de Castelló, Miguel Hernández d'Elx, Cardenal Herrera CEU i la Fundació Unitat ELLIS Alacant. Compta amb el suport de la Generalitat Valenciana, el CSIC, la CRUE Universitats Espanyoles, la Fundació BBVA i Santander Universitats.

“Les persones finalistes han demostrat una innovació increïble”, ha declarat Brian Humphries, director executiu de Cognizant, empresa tecnològica cotitzada en Nasdaq que patrocina la competició. “Els avanços que estan aconseguint aquests equips poden tenir implicacions de gran abast: empoderar els responsables polítics i líders empresarials a nivell mundial amb eines basades en dades; informar de les decisions en relació amb les seues estratègies de reobertura, i demostrar el valor de la intel·ligència artificial i la col·laboració per a abordar les futures crisis humanitàries".

Foto: Coordinadors de Valencia IA4COVID, Alberto Conejero, investigador UPV y Nuria Oliver, comissionada de Presidència de la Generalitat en Intel·ligència Artificial y Ciència de Dades en la lluita contra la COVID-19 (Foto de Arduino Vanuchi)

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic