"Que res et frene a fer-te la prova del VIH"

La UPV i AVACOS-H conjuminen esforços per promoure el diagnòstic precoç del VIH en població jove universitària

[ 24/11/2020 ]

Amb motiu de la celebració de la Setmana Europea de la Prova Ràpida del VIH i l’Hepatitis C (testingweek.eu) que se celebra del 20 al 27 de novembre, dies previs al Dia Mundial de la SIDA (1 de desembre), AVACOS-H llança la campanya “Que res et frene a l’hora de fer-te la prova del VIH”, en la qual col·labora la Universitat Politècnica de València, a fi d’afavorir l’autocura i la realització de proves ràpides de VIH en població jove universitària.

El 18% de persones amb VIH ho desconeixen
Segons les dades del darrer informe de vigilància epidemiològica del 2019 realitzat pel Ministeri de Sanitat, el 2018 es van diagnosticar 3.244 nous casos de VIH a Espanya; d’aquests nous casos, el 47,6% van ser diagnòstics tardans. A la Comunitat Valenciana hi hagué 348 nous diagnòstics i, segons la Conselleria de Sanitat, de les 16.000 persones amb VIH que hi ha a la Comunitat Valenciana, un 18% no ho sap.

L’estigma, els mites i la por associada al VIH són els principals obstacles en l’accés a les proves del VIH. Aquesta campanya pretén fer la població jove conscient que moltes de les pors es basen en mites no avalats científicament en l’actualitat. A través de la imatge d’un universitari i una universitària apareixen diversos missatges sobre què suposa ser una persona amb VIH.

La identificació de qualsevol persona amb aquests missatges permet ser conscient que en molts aspectes la vida d’una persona amb VIH no dista gaire en l’actualitat de la d’una persona sense VIH. De nou les principals dificultats tenen a veure amb la part psicològica i emocional associada al diagnòstic i a les pors que generen estigma i autoestigma. A més, es destaca la idea que en l’actualitat aproximadament un 18% de persones amb VIH no saben que en tenen, cosa que permet que la infecció es continue transmetent.

La campanya té com a objectius dissipar les pors que frenen les persones a l’hora de tenir cura de la seua salut sexual i fomentar que accedisquen a les proves ràpides, ja que el fet que quasi la meitat dels diagnòstics siguen tardans suposa un possible entrebanc en la resposta als tractaments, i una major probabilitat de tenir complicacions de salut i perpetuar la progressió del VIH sense saber-ho.

Per contra, facilitar l’accés a les proves pot ajudar en la detecció primerenca del VIH, cosa que al seu torn assegura una actuació més ràpida dels tractaments i pot aconseguir que les defenses augmenten fins a nivells similars als previs a la infecció, de manera que la càrrega viral es reduïsca a nivells indetectables i aquestes persones no transmeten el virus a altres per via sexual (indetectable = intransmissible). L’accés primerenc a la medicació, per tant, suposa un major benestar i una major qualitat de vida a llarg termini.

La salut sexual i l’autocura són fonamentals

Des de l’any 2018, AVACOS-H porta a terme accions dirigides a l’àmbit universitari: taules informatives, repartiment de material preventiu i realització de proves ràpides amb assessorament personalitzat (arribà a fer 110 proves el 2018); hi han col·laborat tant la UPV com l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València (EASD) i la Universitat de València (UV).

Enguany, a causa de la pandèmia de la COVID-19, s’han adaptat aquestes accions amb el llançament de la campanya digital “Que res et frene a l’hora de fer-te la prova del VIH”, que posa el focus en el paper que té la població jove universitària en l’aturada de l’avanç del VIH. Per això, es recorda que la salut sexual i l’autocura són fonamentals per a aconseguir que no hi haja tants nous diagnòstics –i també que, quan n’hi haja, siguen precoços.

On pots fer-te la prova?
En AVACOS-H es fa la prova ràpida de forma gratuïta, anònima i confidencial. Només cal que hagen passat 45 dies des de la pràctica que vulgues descartar com a possible causa del contagi. Durant els 20 minuts de realització de la prova tindràs a la teua disposició un o una professional que resoldrà tots els teus dubtes de forma personalitzada. Tens tota la informació en la seua pàgina web: http://web.avacos-h.org/te-presentamos-nuestro-servicio-de-prueba-rapida-de-vih/.

Només cal demanar-hi cita, siga telefonant al 96 334 20 27, de dilluns a divendres, de 10 a 14 h, siga per escrit, a través del xat del web d’AVACOS o bé de les seues xarxes socials, @avacosh (Instagram, Facebook i Twitter). La seu d’AVACOS es troba al C/ Gabriel y Galán, 24, de València.

A més a més, pots fer-te la prova a través del metge de capçalera, de CIPS València o de l’autotest que es ven a les farmàcies.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom