I... si té VIH? Sinceritat i protecció

La UPV se suma a la campanya "Un missatge saludable per un objectiu comú" de la Xarxa Espanyola d'Universitats Saludables (REUS), que aquest mes de desembre se centra en la prevenció del VIH/sida

[ 16/12/2019 ]
Aquest mes de desembre, la campanya se centra en la prevenció d'infeccions de transmissió sexual (ITS) i del VIH/sida.

Actualment, quasi 38 milions de persones estan afectades pel VIH arreu del món. A nivell estatal, les taxes de nous diagnòstics són superiors a la mitjana de l'Europa occidental, i el diagnòstic tardà és elevat. De les accions que es fan avui per reduir aquesta prevalença, en destaquen les mesures de prevenció i promoció de la salut, atesa la importància de sensibilitzar la població sobre aquesta infecció i disminuir les conductes de risc associades, com ara el sexe sense protecció, que actualment és la via de transmissió més freqüent, i arriba a un 80% aproximadament en les noves infeccions.

Entre els estudiants universitaris, alguns estudis informen del fet que al voltant d'un 60-70% no usa sistemàticament mètodes de barrera en les relacions sexuals, una xifra que augmenta fins al 75% quan aquestes es produeixen després del consum d'alcohol o altres substàncies.

Diagnòstic tardà, en un de cada dos casos

D'altra banda, és important esmentar que en el 47,6% dels casos es fa un diagnòstic tardà. Per això, la detecció primerenca d'aquesta infecció cobra un paper molt rellevant en les campanyes de prevenció del VIH, ja que permetria, d'una banda, oferir-hi un tractament des de les primeres etapes de la malaltia i, d'altra banda, prevenir noves transmissions a causa del desconeixement de la infecció.

Així doncs, més enllà de l'abordatge farmacològic, la infecció per VIH encara presenta molts reptes d'atenció com ara la prevenció primària, la detecció precoç i l'acompanyament de les persones que n'estan afectades, i que encara avui pateixen l'estigma i la discriminació que comporta el VIH.

Per aquest motiu, si bé la campanya que porta com a lema "I... si té VIH? Sinceritat i protecció" s'orienta a la població en general, se centra específicament en els i les joves, a fi d'incidir sobre el grau de percepció del risc i fomentar l'ús de mesures de protecció en les pràctiques sexuals a través de la promoció de conductes i actituds saludables.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom