Amb la finalitat de visibilitzar la bretxa de gènere i potenciar a referències actuals en els camps de la ciència i la tecnologia, dataUPV, grup d'estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) pertanyent al seu programa Generació Espontània, i la Càtedra de Transformació Digital, impulsada per Sothis, organitzen MYT 2019, el I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia, que pots seguir en directe a través del següent enllaç.
La celebració de bona part de l'esdeveniment a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica (ETSINF-UPV), col·laboradora al costat del Servei d'Esports i Generació Espontània, no és una elecció casual. No en va, en el Grau d'Enginyeria Informàtica de la UPV, tan sols l'11% dels estudiants són dones, percentatge similar al que lamentablement es dóna en bona part dels camps tecnològics.
La dada és especialment significativa si tenim en compte que, per exemple, la primera programadora de la història va ser Ada Lovelace, i són moltes les dones amb aportacions tecnològiques clau, des de la des de la invenció del WIFI fins a la programació que va portar la missió Apol·lo a la Lluna.
Què ens ha fet arribar a les circumstàncies d'avui dia, on moltes xiques joves fugen de les carreres o treballs tecnològics? Podem parlar de biaixos culturals i/o professionals, d'estereotips i del tracte que reben nombroses dones quan són minoria en una empresa o estudis. Com solucionar aquests problemes?, com podem deixar de perdre talent femení i eliminar la creença equivocada que la dona serveix per a unes àrees concretes i no per a unes altres? Són algunes de les preguntes a les quals MYT 2019 aspira a respondre.
5 ponències i taula redona d¿expertes
Nuria Oliver, referent mundial en el camp de la computació, amadrinará l'esdeveniment amb una ponència principal sobre el paper de la dona en àrees tecnològiques. Després d'ella, quatre ponents expertes en diferents àrees tecnològiques ens presentaran els seus treballs al llarg del matí.
Seran, en concret, Alaitz Etxabide, investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formació del Departament d'Agronomia, Biotecnologia i Alimentació de la Universitat Pública de Navarra (UPNa), que parlarà sobre Tecnologies d'impressió 3D en l'enginyeria de teixits; Patricia Pons, investigadora en l'Institut Tecnològic d'Informàtica de València, que presentarà el seu treball desenvolupant tecnologia per a animals: Animal Computer Interaction; Valery Naranjo, catedràtica i investigadora en l'Institut d'Investigació i innovació en Bioingeniería (I3B) i, des de 2016, directora del grup d'investigació CVBLab (Computer Vison and Behaviour laboratory), que explicarà la seua labor aplicant Intel·ligència Artificial en Imatge Mèdica; i Rosa Monge, doctora en Enginyeria i cofundadora de BEONCHIP, que presentarà el seu treball sobre Bioingenieria desenvolupant microtecnologíes per a aplicacions en cultiu cel·lular que permeten reduir l'experimentació animal.
Després de les xarrades, d'inscripció lliure fins a completar aforament, el matí acabarà amb una taula redona on dones de diferents disciplines debatran sobre com atraure talent femení a professions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, per la sigla en anglès).
Lucía Pons, presidenta d'ACM-W UPV, moderarà la taula, que estarà composta per Silvia Rueda (directora del Departament d'Informàtica de l'ETSE-UV, responsable STEM UV i coordinadora del projecte Girls4STEM), Ángeles Calduch (subdirectora d'Ordenació Acadèmica i Alumnat de l'ETSINF-UPV), Àngels Soriano (docent de Llengües i responsable de Plurilingüísme en el col·legi Martí Sorolla II) i Maria Tatay (fundadora i CEO de Prisma, i membre de l'equip de devWomen).
6 Tallers: des de programació de videojocs fins a pilotatge de drons
A la vesprada, per a completar la jornada, sis dones impartiran tallers gratuïts, també de lliure inscripció, relacionats amb diferents àrees tecnològiques.
En concret, seran el Taller d'introducció al pilotatge de drons, impartit per Angélica Bellver (CTO i cofundadora en IDS), SAP Analytics Cloud: El poder de l'anàlisi en temps real, dirigit per Inma Delás (responsable operativa de l'equip d'Analytics i BPC de Sothis); Creació i disseny de videojocs: teoria i pràctica, de la mà de Gisela Vaquero (fundadora de Jellyworld Interactive); Fes-te visible. Construeix la teua marca personal en xarxes socials, conduïda per Arantxa Marín (Freelance Community Manager); Introducció pràctica al disseny gràfic, amb Anaïs De Gràcia (dissenyadora gràfica en Aúppa); i Introducció a la programació de videojocs en Unity, oferit per Sara Costa (lead designer i programadora en Digital Sun Games).
Notícies destacades