L'experiència dels operadors ferroviaris i dels quasi dos milions de passatgers que mensualment viatgen als trens d'alta velocitat (AVE) podria veure's millorada substancialment gràcies al projecte d'un equip del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica (CIEM) de la Universitat Politècnica de València (UPV).
Es tracta d'un sistema que ha sigut reconegut per la Fundació Talgo amb el Premi a la Innovació Tecnològica i que, si s'aplicara, reduiria els costos de manteniment de les infraestructures ferroviàries i augmentaria la velocitat de circulació dels trens AVE.
Una millora en el disseny de la catenària
Dotada amb 20.000 euros de premi, la innovació reconeguda pel jurat en la 17a convocatòria d'aquest guardó és una eina que optimitza la geometria de la catenària, infraestructura que transmet, a través del pantògraf, l'energia elèctrica que impulsa els trens.
En moviment, els trens exerceixen una força que provoca vibracions en la catenària, a més d'una oscil·lació que, si és massa elevada, pot produir un tall en la transmissió d'energia i, per tant, la pèrdua de velocitat de circulació. En el disseny de les catenàries es duen a terme simulacions per a intentar mantenir aquesta vibració sota control. El que proporcionen el codi i els algorismes desenvolupats durant la investigació de la UPV és una manera de resoldre aquestes simulacions en molt menys temps.
Quatre anys d'investigació
El nou sistema és el resultat dels quatre anys de treball del tècnic superior d'investigació al CIEM Santiago Gregori Verdú en la seua tesi, dirigida per Manuel Tur Valiente i Javier Fuenmayor Fernández, professor i catedràtic, respectivament, del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV.
"És una eina ben útil per al dissenyador de catenària", explica Gregori, "perquè pot optimitzar la posició de certs elements, la geometria, l'altura de certs cables... a fi que la interacció amb el pantògraf resulte tan bona com siga possible".
Un guardó que incentiva millores en la seguretat, la qualitat o els costos del transport ferroviari
El premi Talgo a la Innovació Tecnològica, lliurat a la seu del Consell Superior d'Investigacions Científiques, a Madrid, incentiva investigadors de les diverses àrees relacionades amb el sector a portar a terme projectes, estudis i innovacions tècniques i tecnològiques que contribuïsquen a la millora de la seguretat, la qualitat o els costos del servei i el transport ferroviari.
Notícies destacades