Investigació i Ciutadania

La Càtedra Tecnologia Cívica i Apoderament de la UPV es presenta amb un taller gratuït en desenvolupament de bots d'anàlisi col·laborativa (1 i 2 de febrer, a l'ETSinf)

[ 28/01/2019 ]

La Càtedra Tecnologia Cívica i Apoderament (TCE), promoguda per la Universitat Politècnica de València junt amb la Delegació de Transparència i Govern Obert de la Diputació de València, llança el seu primer taller gratuït i obert: "Desenvolupament de bots d'anàlisi col·laborativa de contingut audiovisual". Serà els dies 1 i 2 de febrer, a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria informàtica (ETSInf).

El curs l'impartirà Alejandro González, graduat en Enginyeria Informàtica per la UPV i Màster en Data Science per la Kungliga Tekniska Högskolan de Suècia. Actualment treballa com a enginyer per a Telia, la principal operadora de telefonia per als països nòrdics. A més, aquesta activitat s'emmarca dins la línia de treball en anàlisi de mitjans de comunicació, Mediadata, duta a terme per la Càtedra TCE.

Amb aquest curs -segons apunten els organitzadors- "es pretén introduir els recursos de programació que calen per al desenvolupament de bots en Telegram, alhora que es vol oferir una metodologia de desenvolupament de bots per a anàlisi col·laborativa d'informació en aquesta plataforma de missatgeria".

Per a conèixer tots els detalls del curs i matricular-s'hi cal accedir a l'enllaç que figura al peu de pàgina (: https://goo.gl/t4dgs9), o bé cercar-lo en la plataforma Eventbrite.

La Càtedra TCE pretén ser una eina útil a la societat mitjançant el desenvolupament de tecnologies obertes per a la mobilització, l'organització i l'acció col·lectiva que afavorisquen processos d'apoderament de la ciutadania. En aquesta línia s'ha manifestat el seu director, Diego Álvarez, professor de la UPV. D'altra banda, el diputat provincial delegat de Transparència, Roberto Jaramillo, apunta que "la tecnologia és una eina amb un poder de transformació molt important que hem de posar al servei de la ciutadania i del bé comú. En l'època de les fake news i la desinformació promoguda des de molts centres de poder és fonamental que la societat civil s'implique en l'anàlisi de la informació per a intentar discernir la veritat de les intoxicacions interessades".

Línies d'investigació i activitats
Amb aquest objectiu, la Càtedra inclou el desenvolupament de diferents línies d'investigació i activitats, que es presentaran també durant el taller els dies 1 i 2 de febrer. De fet, amb aquest taller es presenta la mateixa Càtedra TCE, que cerca establir un flux de complicitat entre recerca i ciutadania. I per a fer-ho s'han establit diversos fronts d'acció. Així, des de la Càtedra es promouran activitats de formació a través de l'Escola de Tecnologies Cíviques, que té com a objectiu el desenvolupament de formació en l'ús de programari lliure i el desenvolupament de solucions tecnològiques cíviques avançades per a problemes en l'àmbit de la sensorètica.

Aquesta iniciativa estarà dirigida a alumnat de primària, secundària i universitari, així com a la societat civil, i hi col·labora l'Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions de la Universitat Politècnica de València. Igualment, es duran a terme activitats de divulgació, transferència i creació de sinergies. En aquest àmbit s'emmarca la posada en marxa de Civic Tech Test Lab, el laboratori d'avaluació de tecnologia cívica que té com a objectiu analitzar i documentar solucions tecnològiques alternatives relacionades amb el govern obert i l'apoderament de la ciutadania.

La Càtedra inclourà, a més, una àrea de treball dedicada a l'elaboració i la publicació d'estudis que permeten conèixer l'estat d'implantació de la tecnologia cívica a la província de València. En aquesta línia, es proposa fer un primer estudi entre els ajuntaments de la província per determinar el grau d'implantació de tecnologies emergents.

Així mateix, la Càtedra inclou entre els seus objectius el desenvolupament de solucions tecnològiques cíviques altament innovadores. En aquesta línia es proposen inicialment dos projectes: d'una banda, Open Manifesto Project, que té com a objectiu l'elaboració d'un estàndard obert per als programes electorals centrat en la ciutadania. Un format estàndard i estructurat dels programes electorals que permeta als ciutadans i ciutadanes identificar els temes abordats , i no abordats, pels partits polítics, analitzar-ne el contingut, conèixer les posicions polítiques que s'hi fixen o comparar i establir connexions entre diferents programes electorals. En definitiva, comprendre la posició dels partits polítics que competeixen entre si regularment per obtenir el vot de la ciutadania.

Per a aquest projecte s'ha establit un marc de col·laboració amb CIECODE. Es tracta del centre d'investigació sense ànim de lucre responsable, entre d'altres, de la plataforma Political Watch, i que comprèn un conjunt de projectes pioners en matèria d'accés a la informació, vigilància ciutadana i rendició de comptes.

El segon dels projectes en marxa se centra en l'àmbit de MediaData. Es tracta d'un espai de desenvolupament i innovació en tecnologia cívica centrat en la investigació en comunicació de masses. Al capdavant del projecte s'ha conformat un equip multidisciplinari d'investigadors i investigadores amb experiència en comunicació de masses, intel·ligència artificial i dades massives.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom