- -
UPV
 

EmoTIC

El desenvolupament d'habilitats emocionals en adolescents, docents i famílies, objectiu del projecte

[ 14/01/2019 ]

2.000 adolescents i 500 professors de tot Espanya participaran en EmoTIC, el projecte liderat pels investigadors José Antonio Gil, de la Universitat Politècnica de València (UPV), i Inmaculada Montoya Castilla, de la Universitat de València (UV), per a desenvolupar eines d'avaluació de les habilitats socioemocionals en xiquetes i xiquets de 10 i 16 anys.

La primera fase d'EmoTIC, el test de competències emocionals de la infància i l'adolescència (TECOEM_NA), va tenir lloc el mes de novembre passat, durant el qual quasi 80 alumnes d'un institut d'Alboraia van participar en la validació d'aquesta aplicació per a dispositius mòbils pensada per a l'avaluació de la intel·ligència emocional.

L'objectiu de TECOEM_NA, segons Gil, és "desenvolupar una app d'avaluació de les competències emocionals, específica per a adolescents de 10 a 16 anys, que els resulte més atractiva que els test escrits que s'utilitzen actualment".


Percepció, facilitació, comprensió i regulació


A través d'aquesta aplicació, els investigadors i professionals de l'àmbit de la psicologia avaluaran quatre tipus d'activitats: la percepció, la facilitació, la comprensió i la regulació. Cadascuna d'aquestes comprèn, al seu torn, tasques sobre temes com el pensament en el còmic, l'expressió emocional, com es modifica l'emoció o la utilitat d'una conducta.


En el marc d'EmoTIC es pretén fomentar el desenvolupament de les habilitats socioemocionals en adolescents per a potenciar la seua responsabilitat personal i social, així com el seu benestar, mitjançant una intervenció en els diferents agents de la comunitat educativa (alumnat, professorat i família), i a través d'un programa d'intervenció socioemocional basat en una plataforma tecnològica. Les persones participants són, a més d'adolescents entre 11 i 13 anys, docents dels centres escolars i les mateixes famílies dels xiquets i xiquetes.


Una aplicació sobre dispositiu mòbil i una altra, sobre servidor web


La plataforma tecnològica estarà composta per dues parts diferenciades, una aplicació sobre dispositiu mòbil (ADM) i una altra sobre servidor web (ASW). L'ADM funcionarà en els dispositius de l'alumnat, i els permetrà integrar-se en el seu grup i executar les activitats dels 11 nivells del programa. Per la seua part, l'ASW durà a terme la gestió de les dades d'alumnes i docents, així com dels grups.


Per a valorar l'impacte d'EmoTIC en la població de referència, s'avaluaran variables d'habilitats emocionals; interpersonals; de responsabilitat personal i social, i de benestar i fortalesa. A més, el projecte inclou mesures objectives neurofisiològiques (d'activitat neural -EEG- i d'expressió facial de les emocions, FaceReader, d'autoinforme (qüestionaris) i observacionals (valoració de la qualitat de la implementació del programa per part del professorat).

Beneficis


Segons els investigadors del projecte, "la hipòtesi de partida és que el desenvolupament d'habilitats emocionals en els diferents agents de la comunitat educativa afavorirà el benestar físic i psicològic dels adolescents; influirà positivament en el desenvolupament d'un projecte de vida saludable i responsable; afavorirà el desenvolupament de relacions interpersonals satisfactòries, i millorarà la convivència escolar".


"Quant als docents", afigen, "una millor regulació emocional permetrà prevenir els símptomes d'esgotament emocional (burnout) i millorarà la seua satisfacció vital i el seu benestar psicològic. Respecte a les famílies que amplien aquestes habilitats emocionals, podran utilitzar-les com un factor de protecció enfront de les dificultats i riscos a què s'enfronten els fills i filles adolescents, i afavorir una bona comunicació i clima familiar".


El projecte, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, tindrà una durada de tres anys.


Notícies destacades


Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom
Edicions Maior: 25 anys Edicions Maior: 25 anys
La UPV exhibeix una selecció excepcional de la històrica galeria balear, referència internacional de la gràfica contemporània
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
Activa el teu futur Activa el teu futur
El CFP organitza tallers, ponències i activitats per a donar a conèixer els títols propis de la UPV
Èxit de la nova edició del Fòrum d'Ocupació del campus de Gandia Èxit de la nova edició del Fòrum d'Ocupació del campus de Gandia
Més de 300 joves han assistit a la fira de l'ocupació, que ha reunit 44 entitats amb un centenar d'ofertes



EMAS upv