Viu la Plaça de la Ciència

La vesprada-nit del divendres 28 de setembre, la ciència ix al carrer en la Plaça de l'Ajuntament de València

[ 26/09/2018 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) coorganitza, al costat d'altres sis institucions i entitats científiques d'àmbit valencià, l'esdeveniment Viu la plaça de la ciència, que tindrà lloc divendres que ve 28 de setembre en la Plaça de l'Ajuntament de València.

Realitzat en el marc de la Nit Europea de la Investigació -projecte de la Comissió Europea per a acostar a la ciutadania la part més humana de la Investigació que se celebra en 300 ciutats de tot el continent-, l'esdeveniment donarà començament a les 18 hores i totes les activitats estan obertes al públic.

En la inauguració de l'esdeveniment estaran presents la regidora d'Igualtat de l'Ajuntament de València, Isabel Lozano; la investigadora de la Universitat de València (UV) i de l'INCLIVA Anna Lluch; la investigadora de la UPV Amparo Chiralt; així com persones en representació de les institucions organitzadores, que a més de la UPV, són la Regidoria d'Igualtat de l'Ajuntament de València, el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), l'Institut d'Investigació Sanitària (INCLIVA), la UV i l'empresa del Parc Científic de la Universitat Miguel Hernández d'Elx El Caleidoscopio.

Des de volcans de lava casolans fins a ponts amb espaguetis

Els tallers previstos, de temàtica variada i dirigits a estudiantat de Primària, Secundària i Batxillerat, seran realitzats per personal investigador de les institucions que han participat.

Així, per exemple, es podrà aprendre a extraure el propi ADN, observar com són els microorganismes, conèixer la famosa mosca del vinagre, gaudir del taller Soundcool, aprendre els secrets del funcionament d'un port o la construcció de ponts, descobrir com contamina la llum, conèixer el banc de llavors, saber més de l'accelerador de partícules, o identificar els productes químics presents en el dia a dia.

Simultàniament als tallers, es desplegarà l'activitat 'El mur de la ciència', un llibre de signatures on s'arreplegarà, en format vídeo, l'opinió de les persones assistents sobre la importància de la ciència. Posteriorment, una vegada finalitzats els tallers, es projectarà el vídeo Observant l'univers amb ones gravitacionals, realitzat per l'equip d'Investigació de la UV que forma part de la col·laboració LIGO-Virgo.

Més tard, a les 20.30 h, donarà començament l'espectacle 'Científiques i artistes', que inclou una sèrie de monòlegs i actuacions que es prolongaran fins a les 22.30 hores. L'espectacle mostrarà conceptes científics molt diversos com la qualitat i la salut visual, els aliments transgènics, les connexions neuronals del cervell humà, el càncer colorectal, la vida a Oceania i els colisionadores de partícules.

La vetlada també reivindicarà el paper de les dones en la ciència i la importància de la inclusió de la perspectiva de gènere en la investigació, abordarà les pseudociències i finalitzarà amb la iniciativa 'Ciència en el parlament', o com reforçar l'assessorament científic en la presa de decisions polítiques.

Visites i portes obertes des de les 16.30 hores

A més de tot això, el divendres se celebraran a València altres activitats incloses en el programa de Viu la plaça de la ciència. Així, entre les 16.30 i les 18 hores tindran lloc visites guiades a l'església de Sant Nicolás, on es podrà contemplar els frescos de l'església i s'explicarà el seu procés de restauració, realitzat per part dels investigadors de la UPV. Les visites tindran una durada de 30 minuts, per la qual cosa, en total, hi haurà tres torns, per a 25 persones cadascun d'ells. Si vols reservar la teua plaça, pots escriure a comunicacion@upv.es, indicant en quin torn vols assistir (16.30 h, 17 h o 17.30 h; la reserva es realitzarà, fins a esgotar places, per ordre d'inscripció).

En el mateix horari també es podrà gaudir la jornada de portes obertes del Jardí Botànic de la UV, i iGEM UPV, l'equip de la institució que dirigeix Francisco Mora que anualment participa en la competició més prestigiosa del món de biologia sintètica, realitzarà una activitat en el Museu de les Ciències.

També, entre les 17 i les 19 hores, la Casa de la Ciència del CSIC celebrarà una jornada de portes obertes, per la qual cosa es podrà visitar la seua exposició permanent, una col·lecció formada per milers d'exemplars de calcs i làmines corresponents a l'art rupestre de l'Arc Mediterrani de la Península Ibèrica, testimoniatge històric de les primeres manifestacions artístiques de la Humanitat.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom