VII Premis COPE València

L'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la UPV, guardonada per la seua trajectòria professional

[ 19/06/2018 ]

L'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de València (ETSECCP-UPV), ha sigut guardonada per la seua trajectòria professional en la gala dels VII Premis COPE València, distincions que persegueixen destacar la labor d'empreses, entitats i persones que sobreixen en la fortalesa dels seus valors cercant millorar la Comunitat València amb el seu treball, esforç, constància i dedicació dia a dia.

Al costat de l'ETSECCP-UPV, els premis van reconèixer també a l'Hotel Las Arenas, la Fundació IVO, la Fundació Columbus, la Federació de Societats Musicals de la Comunitat, Luis Montoro, Justo Aznar, els col·legis diocesans Santiago Apòstol i La nostra Senyora dels Desemparats, el Projecte Cultural i Gastronòmic d'Heineken Espanya en Veles i Vents, l'Hospital Imed, l'entrenador del Llevant UE Paco López, i al torero Enrique Ponce.

Una professió transversal que actua en els àmbits de la logística, les ciutats intel·ligents, l'ordenació del territori...

Eugenio Pellicer, director de l'ETSECCP-UPV, es va mostrar "molt agraït en nom de l'Escola per aquesta distinció", i va explicar posteriorment que "la nostra és una professió transversal, que té múltiples facetes en les quals poder exercir, no solament en la construcció d'obres públiques, que lògicament és l'origen. En l'actualitat, els nostres titulats exerceixen la seua professió en àmbits molt variats, com per exemple la logística, les ciutats intel·ligents, l'ordenació del territori, innovant amb materials nous, amb estructures lleugeres... És a dir, que tenim un camp d'acció molt ampli".

Fent un recorregut per la història de la professió, Pellicer va recordar que "l'enginyeria civil és la primera que existeix fora del camp militar. De fet, es va dir originàriament així perquè sorgeix com a diferència de la militar, i en principi, abastava tot allò que no feia un enginyer militar pròpiament dit. Inicialment amb infraestructures, però després, amb la revolució industrial, apareixen altres especialitzacions. És una professió molt antiga, fins i tot dins de l'àmbit militar. Els enginyers militars romans són els qui van construir els camins, ponts i aqüeductes, molts dels quals han perviscut fins als nostres dies".

La transversalitat i l'adaptació a les TIC, reptes actuals

Avui dia, la professió, lògicament, ha evolucionat, si bé, com explica el director de l'ETSECCP-UPV, "el repte és sempre adaptar-se a la societat. La professió es va crear en el segle XVIII i no és el mateix que ara, que estem en el XXI, i amb les tecnologies de la informació i la comunicació açò canvia a una velocitat de vertigen. El nostre principal objectiu és adaptar aqueixes tecnologies a la nostra professió. I també és un objectiu fonamental la transversalitat de la nostra professió amb unes altres, inculcar als nostres estudiants que van a haver de treballar en equip amb arquitectes, amb enginyers de telecomunicacions, industrials, amb uns altres de camins, en equips multidisciplinaris on cadascun ha d'aportar".

Vincle amb la sostenibilitat social i mediambiental

A més, Pellicer va posar l'accent principalment que "ara mateix, no es pot deslligar el que és l'enginyeria civil del que és el medi ambient. Per açò, des de fa temps, estem oferint ja titulacions relacionades amb ell. I d'altra banda, en els nostres títols tradicionals d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports, i d'Enginyeria Civil, als nostres estudiants se'ls transmet, d'una manera transversal, una cultura de la sostenibilitat no solament ambiental, sinó també social, perquè les infraestructures han de servir a la societat. Si no, no tenen molt sentit".

Incrementar el terç de dones estudiants i professionals, un altre dels reptes

Finalment, el director de l'ETSECCP-UPV va incidir en un altre repte, augmentar la presència femenina tant a l'Escola com en la professió: "Tenim un percentatge d'un terç de dones estudiants a l'ETSECCP-UPV. Aquest percentatge està estancat en els últims 20-25 anys, i no té per què ser aquesta una professió masculina. De fet, tenim tant molt bones alumnes com professionals. No en va, tenim estadístiques que assenyalen que les millors notes solen ser seues. I un dels nostres objectius és incrementar aqueix percentatge de dones, tant en l'Escola com en la professió".

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom